Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/64456
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Elaboração de diagramas para cálculo de mergulhos em seções geológicas com exagero vertical |
Title in English: | Elaboration of diagrams for dip angle calculations in geological sections with vertical exaggeration |
Authors: | Chiozza, Sebastián González |
Keywords: | Cartografia geológica;Ábaco;Ângulo de mergulho;Seção geológica;Exagero vertical |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Revista Brasileira de Cartografia |
Citation: | CHIOZZA, Sebastián González. Elaboração de diagramas para cálculo de mergulhos em seções geológicas com exagero vertical. Revista Brasileira de Cartografia, Rio de Janeiro, v. 69, n. 3, p. 599-605, mar. 2017. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Apresentam-se os procedimentos detalhados e as equações que permitem construir diagramas para calcular os mergulhos a serem utilizados em seções geológicas com exagero vertical. A metodologia está baseada em um novo modelo de ábaco, aprimorado da versão original, caracterizado por ser mais preciso devido ao fato de apresentar um aumento progressivo do espaçamento entre as graduações conforme aumentam os valores angulares. Para construir um diagrama com as equações propostas, devem ser estabelecidos apenas três parâmetros: a dimensão do arco, a quantidade de graduações e o exagero da escala vertical. A técnica introduzida permite construir diagramas adequados às necessidades particulares de cada situação e possui potencial para ser explorada no ensino de geociências. |
Abstract: | The article presents detailed procedures and equations for constructing diagrams used to calculate the dip values that should be used in geological sections with vertical exaggeration. The methodology is based on an improved version of the traditional abac, which provides greater accuracy due to the fact of having a progressive increase in the spacing between the angular graduations. To generate a diagram with the proposed equations, just three parameters should be defi ned: the arc dimension, the amount of graduations and the vertical scale exaggeration factor. The introduced technic allows elaborating abacs adapted to the particular requirements of every situation and has potential applications in geosciences teaching. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64456 |
ISSN: | 1808-0936 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DGL - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2017_art_sgchiozza.pdf | 2,13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.