Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/64223
Type: Artigo de Periódico
Title: Formação de professores atuantes como educadores ambientais: reflexões mediante a vertente crítica
Title in English: Training of teachers acting as environmental educators: reflections on the critical aspect
Authors: Brito, Marily da Silva
Feitosa, Raphael Alves
Keywords: Educador ambiental;Formação;Educação ambiental crítica;Environmental educator;Formation;Environmental education critic
Issue Date: 2020
Publisher: Revista Contemporânea de Educação
Citation: BRITO, Marily da Silva; FEITOSA, Raphael Alves. Formação de professores atuantes como educadores ambientais: reflexões mediante a vertente crítica. Revista Contemporânea de Educação, [s. l.], v. 15, n. 32, jan./abr. 2020.
Abstract in Brazilian Portuguese: A educação ambiental numa perspectiva socioambiental exige a superação de alguns entraves, dentre eles a formação. O presente artigo traz algumas reflexões sobre a formação de professores atuantes como educadores ambientais mediante a abordagem crítica, a partir de síntese teórica elencada por meio de pesquisa bibliográfica. Para tanto, introduzimos a temática abordando o cenário da EA na atualidade e identidade docente. Em seguida tratamos do educador ambiental frente ao processo de formação e de reflexões sobre estratégias formativas. Por fim, nos posicionamos reafirmando a necessária formação e que ação educativa-ambiental propõe uma mudança em diversos aspectos da prática pedagógica, envolvendo ação individual e coletiva, oriundas da formação inicial e continuada.
Abstract: Training of teachers acting as environmental educators: reflections on the critical aspect When we look at environmental education from a socio-environmental perspective it requires overcoming some obstacles, among which training. The present article aims to bring some reflections on the formation of active teachers as environmental educators through a critical approach, based on a theoretical synthesis based on bibliographical research. In order to do so, we introduce the theme addressing the current Environmental Education scenario, teaching identity. Next we address the environmental educator before the formation process and reflections on training strategies. Finally, we position ourselves reaffirming the necessary formation and what action educational-environmental proposes a change in several aspects of pedagogical practice, involving individual and collective action, arising from initial and continuing training
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/64223
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DBIO - Artigos publicados em revista científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020_art_msbrito.pdf215,86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.