Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/63063
Type: Artigo de Periódico
Title: Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE?
Title in English: Climate change: what do science teachers in Beberibe/CE think?
Authors: Arruda Júnior, José Pedro Vieira
Mota, Erika Freitas
Keywords: Educação ambiental;Mudanças climáticas;Piranji;Professores de ciências;Environmental education;Climate change;Piranji;Science teachers
Issue Date: 2021
Publisher: Ensino em Perspectivas
Citation: ARRUDA JÚNIOR, José Pedro Vieira; MOTA, Erika Freitas. Mudanças climáticas: o que pensam professores de Ciências em Beberibe/CE? Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1-12, 2021..
Abstract in Brazilian Portuguese: A concepção e a percepção dos professores com relação às mudanças climáticas são elementos importantes para a educação ambiental. O objetivo desse artigo é compreender as concepções e as percepções sobre as mudanças climáticas na perspectiva de professores de ciências de escolas situadas próximas ao rio Piranji (CE). Para tanto,um questionário com 7 perguntas foi enviado para três professores de Ciências de duas escolas situadas próximas ao Rio Piranji, tendo as respostas sidoanalisadas a partir da análise do conteúdo(Bardin).Os professores participantes definem as mudanças climáticas de forma sucinta, sem incluir elementos de causas e consequências do fenômeno. Além disso, os efeitos gerais no planeta Terraque elespercebem têm relação direta com os efeitos que observam no RioPiranji. Portanto, a percepção e a concepção dos professores participantes são essenciais para o desenvolvimento de projetos de educação ambiental no Piranji que envolvam aescolae a comunidade ribeirinha
Abstract: The conception and perception of teachers regarding climate change are important elements for environmental education. The aim of this article is to understand the conceptions and perceptions of climate change from the perspective of science teachers from schools located near the Piranji River (CE). For such, a7-question questionnaire was sent to three science teachers fromtwo schools located near the Piranji River, and the answers were analyzed using content analysis (Bardin). The participating teachers define climate change succinctly, without including elements of causes and consequences of the phenomenon. Moreover, the general effects on planet Earth whichthey perceive have a direct relationship with the effects they observe in the Piranji River. Therefore, the perception and conception of the participating teachers are essential for the development of environmental education projects at Piranji whichinvolve the schooland the riverine communities.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63063
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DBIO - Artigos publicados em revista científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021_art_jpvarrudajunior.pdf3,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.