Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/62530
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Círculo de cultura como componente qualitativo da pesquisa em educação física: reflexões teórico-metodológicas |
Title in English: | Culture circle as a qualitative component of research in physical education: theoretical-methodological reflections |
Authors: | Nepomuceno, Léo Barbosa Cavalcante, Jon Anderson Machado Venâncio, Luciana Sanches Neto, Luiz |
Keywords: | Pesquisa qualitativa;Educação;Metodologia;Pesquisa participante;Qualitative research;Education;Methodology;Participant research |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Pensar a Prática |
Citation: | NEPOMUCENO, Léo Barbosa, et al. Círculo de cultura como componente qualitativo da pesquisa em educação física: reflexões teórico-metodológicas. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, p. 1-13, 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho é uma reflexão teórico-metodológica que objetiva analisar o círculo de cultura como componente metodológico de pesquisas qualitativas em educação física. Delimitamos as etapas do círculo de cultura, seus objetivos e sua vinculação à perspectiva pedagógica de Paulo Freire. Realizamos revisão de literatura nas bases de dados Scientific Electronic Library Online(Scielo), Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) e Redalyc. Destacamos o caráter participativo, dialógico e problematizador desse referencial metodológico, ressaltando sua dimensão ética e política. Sua utilização requer flexibilidade e reflexividade frente ao caráter participativo-dialógico das investigações |
Abstract: | The objective of this theoretical-methodological reflection is to analyze the culture circle as a methodological component of qualitative research in physical education. We have delimited the culture circle stages, its objectives and connections to the pedagogical perspective of Paulo Freire. We carried out literature review in the Scientific Electronic Library Online (Scielo), Virtual Health Library (BVS), and Redalyc databases. Then, we emphasize the participative, dialogical and problematizing character of this methodological reference, focusing on its ethical and political dimension. Its userequires flexibility and reflexivity in face of the participatory-dialogical character of the investigations |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62530 |
Appears in Collections: | IEFES - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_art_lbnepomuceno.pdf | 3,87 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.