Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/62300
Type: Artigo de Periódico
Title: O atletismo nos cursos de graduação em educação física
Title in English: The athletics in physical education undergraduate courses
Authors: Silva, Eduardo Vinícius Mota e
Darido, Suraya Cristina
Keywords: Atletismo;Formação profissional;Currículo;Athletics;Professional education;Undergraduate program
Issue Date: 2011
Publisher: Motriz: Revista de Educação Física
Citation: SILVA, Eduardo Vinícius Mota e; DARIDO, Suraya Cristina. O atletismo nos cursos de graduação em educação física. Motriz: Revista de Educação Física, Rio Claro, v. 17, n. 3, p. 525-532, jul./set., 2011.
Abstract in Brazilian Portuguese: Este estudo propõe-se a investigar o papel e as características do ensino das disciplinas relacionadas à modalidade esportiva Atletismo em quatro cursos de graduação em Educação Física do estado de São Paulo. Para isto, utilizou-se de uma pesquisa do tipo qualitativa. Os dados foram coletados por meio de análise documental das ementas e programas; da observação de aulas e de entrevistas realizadas com professores e alunos das instituições (duas públicas e duas privadas) responsáveis por estes cursos. Por meio destas análises verificou-se que estas disciplinas têm superado algumas características relativas ao modelo curricular tradicional - esportivo. Quanto ao papel destas disciplinas, notou-se que os docentes a consideram como as responsáveis por dar condições básicas aos alunos, para que possam usufruir a modalidade esportiva como instrumental para as intervenções no mercado de trabalho.
Abstract: his study has the purpose to investigate the characteristics and the role of the athletics-related sports disciplines in four Physical Education undergraduate courses. In order to reach the goal, it was conducted as a qualitative-type research. Data was collected through documental analysis on disciplines briefings and programs, and also from classes observations and interviews with professors and students from the institutions (two State-boarded and two private) responsible for the courses. Through these analyses it was perceived that those disciplines have surpassed some characteristics of the traditional undergraduate program, which is based on sports. Regarding the role of the disciplines, it was noted that professors consider them as responsible for providing students with basic conditions, so they could benefit from sports as instrumental subjects for their professional intervention.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62300
Appears in Collections:IEFES - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2011_art_evmsilva.pdf155,39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.