Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/60749
Type: | Artigo de Evento |
Title: | A influência da aprendizagem cooperativa na formação dos engenheiros civis |
Title in English: | The influence of cooperative learning in the training of civil engineers |
Authors: | Nascimento, Luciana da Silva Essabbá, Letícia da Silva Paulo Souza, Lívia Maria Mesquita de |
Keywords: | Cooperatividade;Mercado de trabalho;Habilidades |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | www.abenge.org.br |
Citation: | NASCIMENTO, Luciana da Silva; ESSABBÁ, Letícia da Silva Paulo; SOUZA, Lívia Maria Mesquita de. A influência da aprendizagem cooperativa na formação dos engenheiros civis. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVI; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, I, 03 a 06 set. 2018, Salvador-BA. Anais […], Salvador-BA., 2018. Tema: Inovadora para uma Engenharia Sustentável.” |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Tendo em vista as mudanças ocorridas na sociedade nos últimos anos, percebe-se que o perfil profissional traçado pelo mercado de trabalho vem valorizando habilidades associadas ao dinamismo e à cooperatividade. Sendo assim, o presente artigo visa verificar a aplicabilidade da metodologia de Aprendizagem Cooperativa (AC) no curso de Engenharia Civil da Universidade Federal do Ceará, bem como sua importância como ferramenta na formação de engenheiros mais capacitados. Esse assunto se faz relevante, visto que é na graduação que os estudantes começam a se preparar para o mercado de trabalho, iniciando sua carreira profissional. Através da análise comparativa do comportamento dos alunos diante de aulas cuja metodologia segue conceitos da AC e de aulas tradicionais, buscou-se avaliar o nível de engajamento e de interação nas aulas entre os alunos no ambiente acadêmico. Baseado nisso, buscou-se chegar a conclusões sobre o desenvolvimento dos alunos quanto às principais competências para uma boa atuação profissional, como responsabilidade individual, interdependência positiva e habilidades sociais. Com o intuito de se efetuar a análise desejada, foram feitos questionários e entrevistas com professores e alunos do curso. Os resultados foram condizentes com o esperado, já que os professores entrevistados reconheceram que, ao realizarem aulas mais dinâmicas, os alunos se tornam mais participativos e propícios a desenvolverem habilidades requeridas pelo mercado de trabalho. Entretanto, não se pode afirmar que esse efeito se deve exclusivamente pela metodologia aplicada, devido à proximidade dos resultados obtidos nas diferentes situações. |
Abstract: | In view of the changes that have taken place in society in recent years, we can see that the professional profile traced by the labor market has been valuing skills associated with dynamism and cooperativity. Therefore, this article aims to verify the applicability of Cooperative Learning (AC) methodology in the Civil Engineering course of the Federal University of Ceará, and ascertain it importance as a tool in the training of more qualified engineers. This subject becomes relevant, since it is in the graduation that the students begin to prepare themselves for the labor market, initiating their professional race. Through the comparative analysis of the behavior of the students in classes whose methodology follows the concepts of the AC and traditional classes, we sought to evaluate the level of engagement and interaction in the classroom among students in the academic environmentBased on this, it was sought to reach conclusions about the students' development regarding the main competences for a good professional performance, such as individual responsibility, positive interdependence and social skills. In order to carry out the desired analysis, questionnaires and The results were consistent with what was expected, since the teachers interviewed acknowledged that, by performing more dynamic classes, the students became more participative and propitious to develop the skills required by the job market.interviews with teachers and students of the course were done. The results were consistent with what was expected, since the teachers interviewed have acknowledged that, by performing more dynamic classes, the students have became more participative and propitious to develop the skills required by the job market. However, it can not be said that this effect is due exclusively to the applied methodology, due to the proximity of the results obtained in the different situations. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60749 |
Appears in Collections: | DECC - Trabalhos apresentados em eventos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_eve_ldaspessabba.pdf | 687,81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.