Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52276
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A objetificação da mulher nas adaptações cinematográficas de Iracema |
Title in English: | The objectification of the woman in the cinematographic adaptions of Iracema |
Authors: | Soares, Aline Rebouças Azevedo Vieira, Marcelo Dídimo Souza Lima, Aluísio Ferreira de Antunes, Deborah Christina |
Keywords: | Iracema - objetificação da mulher;Cinema nacional;Psicologia Social;Gênero |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Revista de Ciências Humanas |
Citation: | SOARES, Aline Rebouças Azevedo; VIEIRA, Marcelo Dídimo Souza; LIMA, Aluísio Ferreira de; ANTUNES, Deborah Christina. A objetivação da mulher nas adaptações cinematográficas de Iracema. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis (SC), v. 53, 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este estudo aborda a objetificação da mulher no cinema a partir dos filmes Iracema, uma transa amazônica (1974) e Iracema, a virgem dos lábios de mel (1979). Foi realizada pesquisa bibliográfica acerca do contexto sociopolítico do cinema no Brasil nos anos 1970 e análise fílmica a partir da teoria feminista do cinema, tendo como principais norteadoras Laura Mulvey, Molly Haskel, Claire Johnston e Mary Ann Doane. Os resultados apontaram que, mesmo tratando-se de filmes com propostas distintas, visto que um tem intenção política de denúncia social e o outro reflete uma adaptação fílmica do tipo canônico, ambos apresentam sinais do processo de objetificação da mulher na construção da protagonista. Isso evidencia a preexistência de processos misóginos na produção do cinema contemporâneo. Concluímos que a teoria feminista do cinema segue como um referencial crítico relevante a análises e releituras fílmicas. |
Abstract: | This study approaches the objectification of women in the cinema from the films Iracema, uma transa amazônica (1974) and Iracema, a virgem dos lábios de mel (1979). Bibliographic research was carried out about socialpolitical context of Brazil in the 1970s and film analysis based on feminist theory of cinema, with the main guidelines by Laura Mulvey, Molly Haskel, Claire Johnston and Mary Ann Doane. The results pointed out that, even when dealing with films with different proposals, since once has a political intent of social denunciation and the other reflects canonical film adaptation, both show signs of the objectivation process of women in the construction of the protagonist. The highlights the pre-existence of misogynistic processes in the production of contemporary cinema. We conclude that the feminist theory of cinema follows as a relevant critical reference to analysis and film re-readings. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52276 |
ISSN: | 2178-4582 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DPSI - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_art_arasoaresmdsvieira.pdf | 6,64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.