Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/50779
Type: | Dissertação |
Title: | Rasgos para um teatro comum |
Authors: | Mota, Levy Galvão |
Advisor: | Costa, Pablo Assumpção Barros |
Keywords: | Teatro;Política;Comum |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | MOTA, Levy Galvão. Rasgos para um teatro comum. 2020. 76 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Instituto de Cultura e Arte, Programa de Pós-graduação em Artes, Fortaleza (CE), 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Esta pesquisa reflete sobre o teatro como instância singularmente política das relações humanas, principalmente no que concerne à possibilidade que o teatro oferece para a partilha do comum, da ideia de comunidade, a partir de referências teóricas dos estudos teatrais e da filosofia política, tais como Chantal Mouffe, Giorgio Agamben, Hannah Arendt, Jean-Luc Nancy, Judith Butler, Jorge Dubatti e Denis Guenoun. O gesto enciclopédico deste trabalho, apresentado ao longo de doze verbetes, ou rasgos, não tem a intenção de operar conceituações definitivas, ao contrário, apenas apontar caminhos, abrir fendas de pensamento, numa metodologia experimental baseada nos seminários de Como viver junto, de Roland Barthes. Assim, esta dissertação não propõe a invenção de uma nova forma teatral, mas pretende evidenciar o caráter de práxis política do teatro e suas possibilidades de ação na contemporaneidade. |
Abstract: | This research reflects on the theater as a particular political instance of human relations, especially concerning the possibility offered by the theatrical event to the sharing of the common, of the idea of community, drawing from theoretical references in both theatre studies and political philosophy, such as Chantal Mouffe, Giorgio Agamben, Hannah Arendt, Jean-Luc Nancy, Judith Butler, Jorge Dubatti and Denis Guenoun. The encyclopedic gesture of this work, organized along twelve entries, or “scratches”, have no intention of operating definitive conceptualizations. On the contrary, it merely points to ways, opening slits of thought, toward an experimental methodology based on the College de France seminars How to live together, by Roland Barthes. Thus, this dissertation does not propose the invention of a new form of theater, but instead highlights the theater’s character of political praxis and its possibilities of action in contemporary times. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50779 |
Appears in Collections: | PPGARTES - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_dis_lgmota.pdf | 790,61 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.