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http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/50331
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Breve estudo da forma no auto da barca do inferno, de Gil Vicente |
Title in English: | Short study of the form in Gil Vicentes auto da barca do inferno |
Authors: | Fernandes, Geraldo Augusto |
Keywords: | Teatro;Período Medieval-Teatro;Formalismo |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Revista Signum |
Citation: | FERNANDES, Geraldo Augusto. Breve estudo da forma no auto da barca do inferno, de Gil Vicente. Revista Signum, v.18, n. 2. p. 49-74, 2017´. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Ao criar suas peças teatrais, Gil Vicente traz ainda em seus registros textuais a forma estrutural da poética medieval. Como uma extensão do que se produziu nas composições publicadas no Cancioneiro Geral de Garcia de Resende, assim Gil Vicente reproduz em suas peças dramatúrgicas. À época do Cancioneiro Geral, muitos poemas refletem já certa teatralidade, como se pode observar nas poesias dramáticas ou diálogos dramáticos, principalmente na poesia de Anrique da Mota, texto Dzpor vezes corretivo de práticas sociais, recuperando e reafirmando seu potencial doutrinal.dz Apesar de inovar nas peças, inspirado pelas de seu contemporâneo espanhol, Juan de Encina, Vicente mantém as mesmas estruturas formais celebradas no compêndio de Garcia de Resende. Este breve estudo pretende analisar como se desenvolveu a estrutura formal no Auto da Barca do Inferno, de Gil Vicente. |
Abstract: | In creating his theatrical pieces, Gil Vicente still has in his textual records the structural form of medieval poetics. As an extension of what was produced in the compositions published in Garcia de Resendeǯs Cancioneiro Geral, so Gil Vicente reproduces in his plays. At the time of the Cancioneiro Geral, many poems reflect already certain theatricality as we can observe in the dramatically poetry or dramatically dialogue, mainly in Anrique da Mota poetry, a text Ǯsometimes corrective of social practices, retrieving and reaffirming its doctrinal potentialityǯ. Despite innovating in the pieces, inspired by those of his Spanish contemporary, Juan de Encina, Vicente maintains the same formal structures celebrated in the compendium of Garcia de Resende. This brief study intends to analyze how Vicente's records were developed, specifically in the formal structure of the Auto da Barca do Inferno. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50331 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DLIT - Artigos publicados em revistas científicas |
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