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Type: Artigo de Periódico
Title: Rap e conscientização: o legado de Paulo Freire no hip-hop cearense
Title in English: Rap and conscientization: the legacy of Paulo Freire in Ceará hip hop
Authors: Hankin, Charlie D.
Keywords: Hip-hop;Rap;Pedagogia;Paulo Freire;Ceará
Issue Date: 2017
Publisher: Revista Entrelaces
Citation: HANKIN, Charlie D. Rap e conscientização: o legado de Paulo Freire no hip-hop cearense. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 1, n. 10, p. 132-145, jul./dez. 2017.
Abstract in Brazilian Portuguese: Este trabalho se propõe a analisar a retórica do rap de Fortaleza no contexto da filosofia de Paulo Freire da “pedagogia do oprimido” para elucidar a relação do rapper com as comunidades. Partindo de uma pesquisa etnográfica realizada com vários rappers moradores dos bairros periféricos de Fortaleza e incorporando uma análise das letras e da articulação entre política e estética nos raps, examina-se como os rappers constituem uma pedagogia alternativa para suas comunidades: um discurso realizado pelo oprimido, para o oprimido e com o oprimido. Para essa compreensão, avalia-se como as performances de hip-hop podem criar espaços de união e aprendizado dialético entre cantor e público. No ato performativo de pronunciar o mundo, o rapper o transforma, virando orador e educador para o público e mostrando a capacidade da cultura de hip-hop de mudar a vida das pessoas, oferecer alternativas à violência, criar comunidades e redes contra-hegemônicas e desconstruir as assimetrias de poder centro-periferia, tanto na geopolítica quanto na geografia urbana.
Abstract: This paper analyzes the rhetoric of rap in Fortaleza, Brazil in the context of the philosophy of “pedagogy of the oppressed” proposed by Paulo Freire in order to elucidate the relationship between rappers and their communities. Combining ethnographic research and analysis of lyrics, and considering the relation between politics and esthetics, we examine the way rappers construct an alternative pedagogy for their communities: a discourse constituted (as Freire would have it) by the oppressed, for the oppressed, and with the oppressed. With this in mind, we evaluate the way hip hop performances can create spaces of union and dialectic learning between performer and public. In the performative act of “pronouncing the world,” the rapper transforms it, becoming orator and educator for the public and demonstrating the capacity of hip-hop culture to change people’s lives, offer alternatives to violence, create communities and counter-hegemonic networks, and deconstruct power asymmetries, both geopolitically and in urban geography.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28399
ISSN: 1980-4571 (online)
Access Rights: Acesso Aberto
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