Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/23418
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | O papel político do educador: Gramsci e Adorno |
Title in English: | The political role of the educator: Gramsci and Adorno |
Authors: | Lopes, Fátima Maria Nobre Silva Filho, Adauto Lopes da |
Keywords: | Educador;Esclarecimento;Bloco histórico;Emancipação |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Revista Labor |
Citation: | LOPES, Fátima Maria Nobre; SILVA FILHO, Adauto Lopes da. O papel político do educador: Gramsci e Adorno . Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 10, p. 7-16, 2013. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O presente artigo objetiva demonstrar, a partir das posições de Gramsci e de Adorno, a importância do papel político do educador para o fortalecimento de um novo bloco histórico e para a formação do pensamento crítico, reflexivo, esclarecido e autônomo dos indivíduos, contribuindo para descortinar a realidade aparente e para a geração de um novo mundo social. Nesse sentido, fica claro que a prática do educador não pode ser neutra diante da realidade educacional e social, pois o trabalho pedagógico é essencialmente político tenha ou não o educador consciência disso. Portanto, a formação da consciência esclarecida e autônoma não é espontânea, nem natural, e sim exige o auxílio de elementos externos cuja mediação central se dá pela educação, daí a especificidade do papel político do educador. |
Abstract: | This article intends to demonstrate, based on Garmsci and Adorno’s thoughts, the importance of the political role of the educator to the strengthening of a new historical bloc and to the formation of the individuals’ critical, reflexive, clarified and autonomous thinking. This contributes to uncover the illusory reality and to generate a new social world. Therefore, it becomes clear that the educator practice cannot be neutral in face of the social and educational reality, since the pedagogical work is essentially political even if the educator is aware – or not – of this fact. So, the formation of an autonomous and clarified conscience is not spontaneous, neither natural; it demands the help of external elements which central mediation happens through education. Here lies the specificity of the political role of the educator. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23418 |
ISSN: | 1983-5000 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2013_art_fmnlopesalsilvafilho.pdf | 57,32 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.