Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/10349
Type: Artigo de Periódico
Title: Percepção dos pacientes sobre aulas práticas de medicina : uma outra ausculta
Title in English: Patients’ perception about practical medical classes : hearing another opinion
Authors: Silva Junior, Geraldo Bezerra da
Duarte, Renata de Paula
Menezes, Aluízio Rocha
Morais, Angélica Pessoa
Alves, Alexssandra Maia
Daher, Elizabeth de Francesco
Keywords: Estudantes de Medicina;Pacientes
Issue Date: 2014
Publisher: Revista Brasileira de Educação Médica
Citation: SILVA JUNIOR, G. B. et al. Percepção dos pacientes sobre aulas práticas de medicina : uma outra ausculta. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 38, n. 3, p. 381-387, 2014.
Abstract in Brazilian Portuguese: Considerando as novas diretrizes curriculares da educação médica, há necessidade de humanizar a prática médica, sendo importante discutir a relação paciente-aluno de Medicina. O objetivo deste trabalho foi avaliar as percepções dos pacientes internados em hospital-escola durante as aulas práticas do módulo de Habilidades Médicas V (Semiologia/Clínica Médica) do curso de Medicina da Universidade de Fortaleza. Foi realizado um estudo transversal, com aplicação de um questionário que abordou questões socioeconômicas, diagnóstico, tempo de internação e percepções dos pacientes sobre sua participação nas aulas práticas com a presença de estudantes de Medicina. A maioria dos pacientes aceita de maneira satisfatória participar das aulas práticas e sente-se bem em ajudar os futuros médicos.
Abstract: Considering the new guidelines for medical education, medical practice needs to be humanized and it is important to discuss the student doctor-patient relationship. The aim of this paper was to evaluate the opinions of patients admitted to a teaching hospital regarding their participation in medical classes (Semiology/General Medicine) of the University of Fortaleza Medicine Course. A cross-sectional study was conducted using a questionnaire with questions about social-economic aspects, diagnosis, length of hospital stay and the patients’ perceptions about their participation in medical classes with student doctors. The majority of the patients accepted their participation in medical classes without misgiving and were pleased to be able to help future doctors.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10349
ISSN: 0100-5502
Appears in Collections:DMC - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_art_gbsilvajunior.pdf104,87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.