Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/83208| Type: | Artigo de Periódico |
| Title: | A cultura do café sombreado: reflexões sobre a Educação Ambiental no Maciço de Baturité, Ceará |
| Title in English: | La cultura del café de sombra: reflexiones sobre Educación Ambiental en el Maciço de Baturité, Ceará |
| Title in Spanish: | The culture of shaded coffee: reflections on Environmental Education in the Maciço de Baturité, Ceará |
| Authors: | Ribeiro, Sofia Regina Paiva Lima, Filipe Augusto Xavier Loiola, Maria Iracema Bezerra |
| Keywords in Brazilian Portuguese : | Educação de Jovens e Adultos;consciência ecológica;raízes culturais;ensino e pesquisa |
| Keywords in English : | Educación de Jóvenes y Adultos;conciencia ecológica;arraigo cultural;docencia e investigación. |
| Keywords in Spanish : | Youth and Adult Education;ecological awareness;culturais roots;teaching and research. |
| Knowledge Areas - CNPq: | CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental |
| Citation: | RIBEIRO, Sofia Regina Paiva ; LIMA, Filipe Augusto Xavier ; LOIOLA, Maria Iracema Bezerra . A cultura do café sombreado: reflexões sobre a Educação Ambiental no Maciço de Baturité, Ceará. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental - FURG,v. 42, n. 2, p. 65-88, mai./ago. 2025. |
| Abstract in Brazilian Portuguese: | O presente estudo objetivou mensurar o impacto do projeto “Café&Cultura na EJA” como estratégia didático-pedagógica para estimular o fortalecimento de uma consciência crítica sobre a problemática socioambiental, nos alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA), no Maciço de Baturité, Ceará. O projeto foi realizado no Centro de Educação de Jovens e Adultos (CEJA) Donaninha Arruda, em Baturité, e contou com a contribuição de seis docentes e a participação de 100 alunos. As atividades pedagógicas contemplaram a Educação Ambiental (EA) com foco na peculiaridade socioambiental regional. A pesquisa caracteriza-se como descritiva, com abordagem qualitativa, estudo bibliográfico e constatações in loco. Trata-se de uma pesquisa ação com observação participante e entrevista semiestruturada, tendo como recorte temporal o ano de 2022. Os dados evidenciaram que não havia ações voltadas para a EA, com foco regional, na instituição. Isto posto, o projeto “Café&Cultura na EJA” contribuiu para valorizar o patrimônio histórico-cultural regional, despertar a consciência ecológica e o comportamento ambientalmente responsável nos educandos. |
| Abstract: | didáctico-pedagógica para estimular el fortalecimiento de la conciencia crítica sobre cuestiones socioambientales, en estudiantes de la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA), en el Macizo de Baturité, Ceará. El proyecto fue realizado en el Centro de Educación de Jóvenes y Adultos (CEJA) Donaninha Arruda, en Baturité, y contó con el aporte de seis docentes y la participación de 100 alumnos. Las actividades pedagógicas contemplaron la Educación Ambiental (EA) con foco en la peculiaridad socioambiental regional. La investigación se caracteriza por ser descriptiva, con enfoque cualitativo, estudio bibliográfico y hallazgos in loco. Se trata de una investigación acción, con observación participante y entrevista semiestructurada, con el año 2022 como marco temporal. Los datos mostraron que no hubo acciones dirigidas a EA con enfoque regional en la institución. Dicho esto, el proyecto “Café&Cultura na EJA” contribuyó a poner en valor el patrimonio histórico y cultural regional, despertando en los estudiantes una conciencia ecológica y un comportamiento ambientalmente responsable. |
| Abstract in Spanish: | The present study aimed to measure the impact of the “Café&Cultura na EJA” project as a didactic pedagogical strategy to stimulate the strengthening of critical awareness about socio-environmental issues, in students of Youth and Adult Education (EJA), in the Maciço de Baturité, Ceará. The project was carried out at the Youth and Adult Education Center (CEJA) Donaninha Arruda in Baturité and had the contribution of six teachers and the participation of 100 students. The pedagogical activities focused on Environmental Education with a regional socio-environmental peculiarity. The research is characterized as descriptive, with a qualitative approach, bibliographic study, and in loco findings. It is a research-action, with participant observation and semi-structured interview, having the temporal cut of the year 2022. The data showed that there were no actions aimed at Environmental Education with a regional focus in the institution. That said, the "Coffee&Culture on EJA" project contributed to value the regional historical-cultural heritage, awaken ecological awareness, and environmentally responsible behavior in the students. |
| Document URL: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15356 |
| URI: | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/83208 |
| ISSN: | 1517-1256 |
| Author's ORCID: | https://orcid.org/0000-0002-1320-4796 https://orcid.org/0000-0003-4235-1311 https://orcid.org/0000-0003-3389-5560 |
| Author's Lattes: | http://lattes.cnpq.br/2404118234250613 http://lattes.cnpq.br/6333811948672580 http://lattes.cnpq.br/9609912655173252 |
| Access Rights: | Acesso Aberto |
| Appears in Collections: | DEA - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 2025_art_srpribeiro.pdf | 1,35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.