Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/7827
Type: Artigo de Periódico
Title: Evidências científicas acerca da paralisia cerebral infantil
Authors: Cestari, Virna Ribeiro Feitosa
Barbosa, Islene Victor
Carvalho, Zuíla Maria de Figueiredo
Melo, Elizabeth Mesquita
Studart, Rita Mônica Borges
Keywords: Paralisia Cerebral;Cuidados de Enfermagem;Criança
Issue Date: Oct-2013
Publisher: Cogitare Enfermagem
Citation: CESTARI, V. R. F. et al. Evidências científicas acerca da paralisia cerebral infantil. Cogitare Enferm., Curitiba, PR, v. 18, n. 4, out./dez., p. 796-802. 2013.
Abstract in Brazilian Portuguese: RESUMO: Revisão integrativa da literatura que objetivou descrever as evidências científicas disponíveis acerca da paralisia cerebral infantil. A busca dos artigos se deu nas bases SciELO, LILACS e MEDLINE, nos meses de maio a setembro de 2012. A amostra foi constituída por 25 estudos publicados, nos idiomas português e/ou inglês, entre janeiro de 2006 e abril de 2012. A análise das publicações identificou oito eixos temáticos sobre o tema: considerações gerais acerca da patologia, classificação do grau de comprometimento motor e cognitivo, conhecimento dos pais acerca da paralisia cerebral, o impacto da doença para as mães/ familiares e crianças, avaliação e promoção da qualidade de vida das mães/crianças, assistência à criança com paralisia cerebral, e inclusão social da criança com paralisia cerebral. Constatou-se reduzido número de artigos publicados relacionados à assistência de enfermagem à criança com paralisia cerebral, evidenciando a necessidade de mais estudos sobre o tema no Brasil e no mundo.
Abstract: ABSTRACT: This integrative literature review aimed to describe the scientific evidence available regarding infant cerebral palsy. The search for articles took place in the SciELO, LILACS and MEDLINE databases, in May – September 2012. The sample was made up of 25 published studies, in the Portuguese and/or English languages, between January 2006 and April 2012. The analysis of the publications identified eight thematic axes regarding the issue: general considerations about the pathology, classification of the extent of motor and cognitive compromise, the parents’ knowledge regarding the cerebral palsy, the condition’s impact for the mothers/family members and children, evaluation and promotion of quality of life of the mothers/children, care for the child with cerebral palsy, and social inclusion of the child with cerebral palsy. It was observed that there is a small number of articles published related to nursing care for the child with cerebral palsy, evidencing the need for further studies on the issue in Brazil and worldwide.
Abstract in Spanish: RESUMEN: Revisión integrativa de literatura que tuvo la finalidad de describir las evidencias científicas disponibles acerca de la parálisis cerebral infantil. La búsqueda de los artículos ocurrió en las bases SCIELO, LILACS y MEDLINE, en los meses de mayo a septiembre de 2012. La muestra fue constituida por 25 estudios publicados, en los idiomas portugués y/o inglés, entre enero de 2006 y abril de 2012. El análisis de las publicaciones identificó ocho ejes temáticos: consideraciones generales acerca de la patología, clasificación del grado de compromiso motor y cognitivo, conocimiento de los padres acerca de la parálisis cerebral, el impacto de la enfermedad para las madres/familiares y niños, evaluación y promoción de la cualidad de vida de las madres/niños, asistencia al niño con parálisis cerebral, e inclusión social del niño con parálisis cerebral. Se constató que hay reducido número de artículos publicados asociados a la asistencia de enfermería al niño con parálisis cerebral, evidenciando la necesidad de más estudios sobre el tema en Brasil y en mundo.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7827
ISSN: 1414-8536 Impresso
2176-9133 On-line
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_art_emmelo2.pdf2,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.