Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76841
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRogério, Pedro-
dc.contributor.authorMoreno, João Paulo Rocha Façanha-
dc.date.accessioned2024-04-26T16:02:55Z-
dc.date.available2024-04-26T16:02:55Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationMORENO, João Paulo Rocha Façanha. A gênese do campo violonístico do Instituto Federal do Ceará. 2023. 121 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76841-
dc.description.abstractThe purpose of the aforementioned work is to describe and analyze the genesis of the Classic Guitar field at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Ceará - IFCE. With this aim, the study seeks to identify the formative agents of the field, understanding the "Classical Guitar habitus" of these agents and the capitals that are present and generated within the institution. The investigation covers the period from 1993 to 2019. The praxeology of Pierre Bourdieu provides the theoretical and methodological framework that illuminates the questions raised regarding the object of study. Thus, concepts such as habitus, field, and capitals are used to support the present research. The concept of "habitus conservatorial," developed by Pereira (2015), is also discussed to provide further depth in the analysis of formative trajectories in the field of music. It is considered of fundamental importance for the field of Music Education to understand one of the most rooted instruments in Brazilian culture, gaining increasing legitimacy in the academic sphere - the Classical Guitar (Acoustic Guitar). Several possible paths to understanding a field of knowledge are constructed by analyzing the trajectory of its agents, the formative processes, and how the formation of the habitus of these agents impacts the formation of the students. Therefore, this work contributes to this relevant field of knowledge by presenting the dynamics of the Classical Guitar field, its specific capitals, based on an understanding of the formation of the habitus of its agents. To achieve this goal, the study employs semi-structured interviews and the relational analysis of praxeology proposed by Bourdieu (1989). It is also important to note that this work engages in a dialogue with authors in the field, such as Alfonso (2009), Costa (2010), Maia (2007), Souza (2012; 2018), Oliveira (2017), Taborda (2011), Gomes (2014), who are essential for contextualizing the object of study presented here.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.titleA gênese do campo violonístico do Instituto Federal do Cearápt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.abstract-ptbrO referido trabalho tem por objetivo descrever e analisar a gênese do campo violonístico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – IFCE, com o fito de buscar e identificar os agentes formadores do campo em tela, compreendendo o habitus violonístico desses agentes e os capitais que estão presentes e que são gerados no âmbito da instituição. Para viabilidade dessa investigação, o trabalho abordou o período de 1993 a 2019 como recorte temporal. A praxiologia de Pierre Bourdieu forneceu o arcabouço teórico-metodológico que iluminou as questões levantadas relativas ao objeto de estudo. Desse modo, foram utilizados os conceitos de habitus, campo e capitais a fim de fundamentar a presente pesquisa. Coloca-se em pauta, ainda, o conceito de habitus conservatorial, desenvolvido por Pereira (2015) de forma a trazer maior aprofundamento na análise da trajetória formativa na área da música. Compreende-se ser de fundamental importância, para a área da Educação Musical, entender um dos instrumentos mais enraizados na cultura brasileira e que ganha cada vez mais espaço legítimo na esfera acadêmica - o violão. Diversos possíveis caminhos para se compreender um campo de saber se fazem analisando a trajetória dos seus agentes, os processos formativos e de que modo a formação do habitus desses agentes impactam na formação dos discentes. Logo, este trabalho contribui com esta relevante área do saber apresentando a dinâmica do campo violonístico, como também, seus capitais específicos, a partir da compreensão da formação do habitus de seus agentes. Para levar o objetivo a cabo, trabalhamos com entrevistas semiestruturadas e com a análise relacional da praxiologia proposta por Bourdieu (1989). Importa ainda registrar que este trabalho dialoga com autores da área, Alfonso (2009), Costa (2010), Maia (2007); Souza (2012; 2018), Oliveira (2017), Taborda (2011), Gomes (2014), que são fundamentais para contextualizar o objeto de estudo que ora apresentamos.pt_BR
dc.subject.ptbrViolãopt_BR
dc.subject.ptbrHabitus Musicalpt_BR
dc.subject.ptbrCampo e Capitais Violonísticospt_BR
dc.subject.ptbrEducação Musicalpt_BR
dc.subject.ptbrIFCEpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
local.author.latteshttp://lattes.cnpq.br/0465867852486740pt_BR
local.advisor.latteshttp://lattes.cnpq.br/3061250583032505pt_BR
local.date.available2024-04-26-
Appears in Collections:PROFARTES - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023_dis_jprfmoreno.pdf1,65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.