Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76615
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Sampaio, Maria Analice dos Santos | - |
dc.contributor.author | Sampaio, Maria Odalice dos Santos | - |
dc.contributor.author | Araujo, Jair Andrade de | - |
dc.date.accessioned | 2024-03-20T15:00:02Z | - |
dc.date.available | 2024-03-20T15:00:02Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | SAMPAIO, Maria Analice dos Santos; SAMPAIO, Maria Odalice dos Santos; ARAUJO, Jair Andrade de. Efeitos do Programa Nacional de Apoio ao Transporte Escolar sobre os estabelecimentos rurais de educação infantil. Revista de Economia e Sociologia Rural, Brasília, v. 62, n. 4, 2024. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1806-9479 | - |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76615 | - |
dc.description.abstract | This study seeks to analyze the effects of the National School Transportation Program (Pnate) on the number of early childhood education establishments in Brazil and the heterogeneous effects for the Northeast region. To achieve the proposed objective, we used data from various sources and as an empirical strategy the staggered difference-in-differences model proposed by Callaway and Sant’Anna (2021), which considers: multiple periods; variation in treatment time, and the validity of the assumption of parallel trends. The results indicate that the Brazilian municipalities that received the program showed a reduction in the number of early childhood education establishments. This result is even greater for municipalities in the Northeast, where the effect observed for Brazil was twice as large. | pt_BR |
dc.description.uri | https://www.scielo.br/j/resr/a/SLSYfYr45W7gpm8fbh5Qh5s/# | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Revista de Economia e Sociologia Rural | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.title | Efeitos do Programa Nacional de Apoio ao Transporte Escolar sobre os estabelecimentos rurais de educação infantil | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.description.abstract-ptbr | Este estudo busca analisar os efeitos do Programa Nacional de Transporte Escolar (Pnate) sobre a quantidade de estabelecimentos de educação infantil no Brasil, bem como os efeitos heterogêneos para a região Nordeste. Para alcançar o objetivo proposto, foram utilizados dados de diversas fontes e como estratégia empírica o modelo de diferenças em diferenças escalonado proposto por Callaway e Sant’Anna (2021), que considera: múltiplos períodos; variação no tempo de tratamento e validade da suposição de tendências paralelas. Os resultados indicam que os municípios brasileiros que receberam o programa apresentaram uma redução na quantidade de estabelecimentos de educação infantil. Esse resultado é ainda maior para os municípios nordestinos, onde foi constatado o dobro do efeito observado para o Brasil. | pt_BR |
dc.title.en | Effects of the National School Transportation Support Program on rural early childhood education establishments | pt_BR |
dc.subject.ptbr | Transporte escolar | pt_BR |
dc.subject.ptbr | Educação infantil | pt_BR |
dc.subject.ptbr | Escolas rurais | pt_BR |
dc.subject.en | PNATE | pt_BR |
dc.subject.en | Early childhood education | pt_BR |
dc.subject.en | Establishments | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ:CIENCIAS HUMANAS:EDUCACAO:TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO:EDUCACAO RURAL | pt_BR |
local.author.orcid | https://orcid.org/0000-0002-2223-1665 | pt_BR |
local.author.orcid | https://orcid.org/0000-0003-1522-7593 | pt_BR |
local.author.orcid | https://orcid.org/0000-0001-6297-9558 | pt_BR |
local.author.lattes | http://lattes.cnpq.br/1522805821045155 | pt_BR |
local.author.lattes | http://lattes.cnpq.br/1507724892222306 | pt_BR |
local.author.lattes | http://lattes.cnpq.br/7374641262802257 | pt_BR |
Appears in Collections: | DEA - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2024_art_massampaio.pdf | 1,38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.