Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/69283
Type: Dissertação
Title: Intervenções com a casa: do barão, da vila, das artes, da cidade
Title in English: Interventions with the house: the baron, the village, the arts, the city
Authors: Pinheiro, Salvia Braga
Advisor: Gorczevski, Deisimer
Keywords: Artes;Intervenção;Casa;Criação;Patrimônio Cultural
Issue Date: 2019
Citation: PINHEIRO, Salvia Braga. Intervenções com a casa: do barão, da vila, das artes, da cidade. 2019. 159 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Instituto de Cultura e Arte, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
Abstract in Brazilian Portuguese: A Casa, conhecida como do Barão de Camocim, um dos patrimônios históricos e culturais da cidade de Fortaleza, ao longo de sua trajetória, que soma cerca de 130 anos, vem passando por intervenções nos âmbitos de sua estrutura física, funcional, política. Atualmente é um Centro Cultural vinculado à Vila das Artes, equipamento da Secretaria Municipal de Cultura, com formações e núcleos de produção artísticos de múltiplas linguagens, lugar de invenções que transpassam a pequena Vila da rua de paralelepípedos e esgarçam as barreiras geográficas e existenciais. De uma memória ligada à burguesia aristocrática, a momentos de fechamento, opacidade e “vazios plenos” de encontros e possibilidades (JACQUES, 2013). Território de ruínas, manchas, marcas, frestas, grandeza, imponência e fantasmas de um passado colonial, obscuro como o porão semienterrado onde dormiam os que limpavam a Casa e serviam à família de barões. Lugar de passagens, do liso, do estriado (DELEUZE; GUATTARI, 2012), da desativação à ativação, do público ao privado (SENNET, 1999), de intervenções, de construções materiais e/ou poéticas, de partilhar o sensível (RANCIÈRE, 2009), de criação de dissensos e disputas, como no momento em que foi cedida a uma instituição privada, sendo "reformada" e mantida sob holofotes, ou quando é ocupada por artistas, estudantes e participantes de movimentos sociais e culturais da cidade. Com a cartografia (DELEUZE; GUATTARI, 2012; ROLNIK 1988; KASTRUP, 2009) e o Site Specific (BARRETO, 2007; ALBUQUERQUE, 2016), realizo a pesquisa com imersões e intervenções em processos de criação como Lavação (2014) e Replantio (2018) junto a outros artistas em exposições coletivas, ativando novos modos de habitar e inventar a Casa, considerando os fazeres e saberes que dela emergem.
Abstract: The House, known as the Barão de Camocim Manor House, is a cultural and historic heritage site of the city of Fortaleza, Brazil. Throughout its 130 years trajectory, the building has been the object of interventions on its physical, functional, and political structure. Currently a cultural center affiliated to Vila das Artes, a complex run by the Municipal Secretariat of Culture with courses and facilities for artistic production in several languages, a place for inventions that surpass the small village of cobblestone road and tear up geographical and existential barriers. From a memory intertwined with aristocratic bourgeoisie, to periods of shutdown, opacity and "full-emptiness" of encounters and possibilities (JACQUES, 2013). Territories of ruins, stains, marks, gaps, greatness, pomposity, and ghosts from a colonial past, obscure as a partlyburied basement where the staff, responsible for cleaning the Manor and serving the barons' family, used to sleep. A place of passages, of smooth and striated (DELEUZE; GUATTARI, 2012), of deactivation and activation, of public and private (SENNET, 1999), of interventions, of material and/or poetic constructions, of distributing the sensible (RANCIÈRE, 2009), of creating dissent and disputes, as it occurred when the building was temporarily ceded to a private institution, 'reformed' and kept under the spotlight, or when it was occupied by artists, students and members of the city's social and cultural movements. With the cartography (DELEUZE; GUATTARI, 2012; ROLNIK 1988; KASTRUP, 2009), and the Site Specific (BARRETO, 2007; ALBUQUERQUE, 2016), my research is made up of immersions and interventions in creation processes, such as Lavação (2014) and Replantio (2018), together with other artists in collective exhibitions, activating new ways of inhabiting and inventing the House, taking into account the practices and knowledges that emerge from it.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69283
Appears in Collections:PPGARTES - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_dis_sbpinheiro.pdf7,54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.