Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/68284
Type: Dissertação
Title: Análise crítica da infraestrutura de suporte aos alunos e do sistema de transporte escolar rural: o caso dos distritos de Trairi
Title in English: A critical analysis of the infra-structure to support students and the rural school transportation: the case of the Trairi disctricts
Authors: Souza, Valquiria Melo
Advisor: Nobre Júnior, Ernesto Ferreira
Keywords: Logística;Pesquisa operacional;Processo decisório
Issue Date: 2009
Citation: SOUZA, V. M. Análise crítica da infraestrutura de suporte aos alunos e do sistema de transporte escolar rural: o caso dos distritos de Trairi. 2009. 203 f.: Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.
Abstract in Brazilian Portuguese: A definição básica de transporte escolar consiste, geralmente, em fazer com que crianças e adolescentes cheguem à rede de ensino diariamente. A situação no interior do Ceará não é diferente da dos demais estados do Brasil, que têm como ponto comum a precariedade da frota, a insegurança no transporte dos alunos, a inadequada localização das escolas e a evasão escolar, dentre outros aspectos que prejudicam o acesso de estudantes provenientes da área rural às unidades de ensino. Neste trabalho, busca-se analisar criticamente a infraestrutura de suporte a alunos do ensino fundamental e médio e do sistema de transporte escolar rural: o caso de distritos no Município do Trairi/Ceará. A metodologia de trabalho adotada neste estudo é do tipo exploratório-investigativo, mediante as pesquisas bibliográfica e de campo. As análises realizadas sobre o acesso dos alunos à rede de ensino da zona rural mostraram que a dificuldade permanece, mesmo quando o veículo escolar é disponibilizado. Percebe-se no estudo é que o desafio não está simplesmente em transportar alunos, mas na necessidade de se gerenciar as interações das infraestruturas de suporte aos alunos e o transporte escolar rural, para que haja o compartilhamento de informações, mesmo que essas não sejam satisfatórias no primeiro momento. Apoio: CAPES e UFC.
Abstract: The basic definition of school transportation generally consists in seeing that children and adolescents arrive at school daily. The situation of rural school transportation in the interior of the state of Ceará is not different from other states in Brazil. Points in common include the precariousness of the fleet, lack of security in transporting students, inadequate localization of the schools and students who leave school before completing all grades, among other aspects which hinder the access students who come from rural areas have to teaching units. This paper seeks to critically analyze the support infra-structure provided for students from primary and secondary school and the rural school transportation system. It will focus on the districts in the municipality of Trairi, CE. The work methodology adopted in this study is an exploratory-investigative approach, based on bibliographical research and field work. The analyses done about the access students have to the teaching network in the rural zone show that difficulties persist, even when a school vehicle is available. It is perceived in this study that the challenge is not simply transporting students, but rather the need to manage interaction between infra-structure sectors and the rural school transportation in order for information to be shared, even though they are not satisfactory at first. Support given by CAPES and UFC.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68284
Appears in Collections:GESLOG - Dissertações defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2009_dis_vmsouza.pdf8,73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.