Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/66290
Type: Artigo de Periódico
Title: Tecnologia e humor: exemplos de atividades para manter a aprendizagem de inglês funcional em tempos de pandemia
Title in English: Technology and humor: sample lessons to keep english learning functional during pandemic times
Authors: Oliveira, Vanessa Cristiane Vanzan de
Keywords: Ensino de Segunda Língua;Aprendizado Aprimorado por Tecnologia;Humor;Relevância;Second Language Teaching;Relevance
Issue Date: 2021
Publisher: Revista Entrepalavras
Citation: OLIVEIRA, Vanessa Cristiane Vanzan de. Technology and humor: sample lessons to keep english learning functional during pandemic times. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. 3, p. 188-210, set./dez. 2021.
Abstract in Brazilian Portuguese: Um dos possíveis problemas para ensinar inglês no Brasil pode estar relacionado à falta de interesse dos alunos nas aulas de inglês on-line. A desmotivação pode estar relacionada a conteúdos irrelevantes e a abordagens inadequadas. Quando falamos sobre adolescentes, sabe-se que a tecnologia desempenha um papel crucial em suas vidas; no entanto, algumas instituições e professores ainda não dominam essa ferramenta. Hoje em dia, em tempos de pandemia, a tecnologia tornou-se essencial. O surto do vírus levou a um grande crescimento das plataformas de ensino. A pandemia da COVID-19 transformou o ensino on-line de desejável para necessário. À luz da Teoria da Relevância de Sperber e Wilson (1996) e outros estudos recentes baseados em questões de multimodalidade e pragmática (YUS, 2018, 2016; FORCEVILLE; CLARK, 2014; KONSTANTINEAS; VLACHOS, 2012; O’KEEFFE; CLANCY; ADOLPHS, 2011), este artigo apresenta uma unidade didática projetada para fornecer a alunos adolescentes (de 12 a 15 anos) tópicos interessantes de uma maneira relevante. Sendo o humor um traço inerentemente humano que cobre uma ampla gama de aspectos comunicativos, sociais e psicológicos do comportamento humano, fez-se uso de discurso de humor como uma forma de aumentar o interesse dos alunos. A ideia central é sugerir tarefas projetadas que englobam memes de humor e tecnologia; assim como plataformas e sites. Ao utilizar a unidade didática, a autora obteve feedback positivo do grupo de alunos e percebeu uma melhora global no desenvolvimento da capacidade comunicativa dos alunos.
Abstract: One of the possible problems in teaching English in Brazil may be linked to students’ lack of interest in online English classes. That demotivation may be linked to irrelevant content and an inadequate approach. When it comes to teenagers, it is known that technology plays a crucial role in their lives; however, some institutions and teachers have not mastered that tool yet. Nowadays, in pandemic times, technology has become essential. The outbreak of the virus has led to a tremendous growth of online teaching platforms. The pandemic of COVID-19 has transformed online teaching from a nice-to-have to a must have. In light of Sperber and Wilson’s Relevance Theory (1996) and recent multimodality studies and pragmatics (YUS, 2018, 2016; FORCEVILLE; CLARK, 2014; KONSTANTINEAS; VLACHOS, 2012, O’KEEFFE; CLANCY; ADOLPHS, 2011), this paper presents a didactic unit designed to provide teenage students (12 year-olds to 15 year-olds) with compelling topics in a relevant way in online classes. Being humor an inherently human trait which covers a whole range of communicative, social and psychological aspects of human behavior, it was used as a means to enhancing students’ interest. The central idea is to suggest tasks designed using humorous internet memes as well as technology; such as platforms and websites. Following the didactic unit, the author received positive feedback from the specific group of learners and noticed overall improvement of students’ communicative abilities in the target language.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/66290
ISSN: 2237-6321
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DLV - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021_art_vcvoliveira.pdf565,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.