Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/63367
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Entre as fronteiras da teoria, da análise e do ensino: alguns desafios do professor de literatura |
Title in English: | Between the boundaries of theory, analysis and teaching: some challenges for the literature teacher |
Authors: | Silva, Rian Lucas da Silva, Otoniel Machado da |
Keywords: | Desafios;Ensino de literatura;Apreciação estética;Conceito de literatura |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Revista Entrelaces |
Citation: | SILVA, Rian Lucas da; SILVA, Otoniel Machado da. Entre as fronteiras da teoria, da análise e do ensino: alguns desafios do professor de literatura. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 12, n. 24, p. 188-202, abr./jun. 2021. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | São vários os desafios que o ensino da literatura pode trazer para o professor do ensino médio. A preparação docente, além de exigir os conhecimentos teóricos e metodológicos, requer a devida articulação deles com os objetivos que se buscam com a leitura literária. A seleção de textos a serem analisados em sala de aula e a indicação do livro didático não podem ser consideradas como meras rotinas da docência, pois tais escolhas vão incidir diretamente no perfil de leitor que se quer formar e indicar se estas escolhas são excludentes ou não. Assim sendo, a principal problemática encontrada para a realização deste trabalho se refere ao fato de existir diversas abordagens, métodos e/ou concepções para o ensino de Literatura. Nessa conjuntura, o presente artigo busca refletir sobre a noção de literatura a partir da ideia de literariedade desenvolvida pelos formalistas russos, explicitando como essa noção se enquadra no paradigma de ensino analítico-textual e enumerando os desafios que essa abordagem de ensino pode trazer ao professor de literatura. Para a realização deste estudo, a metodologia adotada parte da pesquisa qualitativa de cunho bibliográfico, amparando-se em alguns autores como Abreu (2003); Cosson (2020); Eagleton (2003); Fiorin (2000); Hansen (1999) e Lajolo (1995). |
Abstract: | There are several challenges that teaching literature can bring to the high school teacher. Teaching preparation, in addition to requiring theoretical and methodological knowledge, requires their proper articulation with the objectives that are sought with literary reading. The selection of texts to be analyzed in the classroom and the indication of the textbook cannot be considered as mere teaching routines, as such choices will directly affect the profile of the reader to be formed and indicate whether these choices are exclusive or not. . Therefore, the main problem encountered in carrying out this work refers to the fact that there are several approaches, methods and / or concepts for the teaching of Literature. In this context, this article seeks to reflect on the notion of literature from the idea of literariness developed by Russian formalists, explaining how this notion fits into the analytical-textual teaching paradigm and enumerating the challenges that this teaching approach can bring to the teacher of literature. To carry out this study, the methodology adopted is based on qualitative research of a bibliographic nature, supported by some authors such as Abreu (2003); Cosson (2020); Eagleton (2003); Fiorin (2000); Hansen (1999) and Lajolo (1995). |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63367 |
ISSN: | 2596-2817 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGLE - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2021_art_rlsilvaomsilva.pdf | 569,14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.