Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/62700
Type: Artigo de Periódico
Title: Inovação na educação física escolar: desafiando a previsível imutabilidade didático pedagógica
Title in English: Innovation in school physical education: challenging predictable immutability educational and pedagogical
Authors: Maldonado, Daniel Teixeira
Vieira, Pollyane de Barros Albuquerque
Sanches Neto, Luiz
Freire, Elisabete dos Santos
Keywords: Educação física;Escola;Inovação pedagógica;Cotidiano escolar
Issue Date: 2018
Publisher: Pensar a Prática
Citation: MALDONADO, Daniel Teixeira et al. Inovação na educação física escolar: desafiando a previsível imutabilidade didático pedagógica. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 2, abr./jun. 2018.
Abstract in Brazilian Portuguese: Com o objetivo de compreender as características das práticas pedagógicas inovadoras, analisamos os artigos científicos sobre inovação no cotidiano escolar da Educação Física (EF), publicados em periódicos dos estratos A1 a B5 do WebQualis 2014. Identificamos 161 artigos que analisavam a inovação na EF escolar, sendo que uma relevante parte desta produção é divulgada em periódicos situados em revistas classificadas nos estratos B4 e B5. A diversificação das temáticas apresentadas, a sistematização do currículo e a seleção de variadas estratégias de ensino foram as principais formas de inovação identificadas. Concluímos que há um crescimento no número de publicações que evidenciam a existência de práticas pedagógicas que rompem com a tradição que tem marcado a EF.
Abstract: In order to understand the characteristics of innovative pedagogical practices, we analyzed the scientific papers about innovation in the daily school of Physical Education, published in the journals from stratum A1 to B5 of WebQualis 2014. We identified 161 papers that analyzed pedagogical innovation, and a relevant part of this production is published in journals classi-fied in stratum B4 and B5. The diversification of the themes presented, the systematization of the curriculum and the selection of various teaching strategies were the main forms of innova-tion identified. We conclude that there is an increase in the number of publications that evi-dences the existence of pedagogical practices that break with the tradition that has marked the Physical Education.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62700
Appears in Collections:IEFES - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_art_dtmaldonado.pdf3,93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.