Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/62528
Type: Artigo de Periódico
Title: Professores(as)-pesquisadores(as) de educação física na educação básica: idiossincrasias e fomento à formação na região metropolitana de Fortaleza
Title in English: School physical education teachers-researchers: idiosyncrasies and support to teacher education in Fortaleza’s (Brazil) metropolitan region
Authors: Oliveira, Amanda Taiane Correia de
Rocha, Liana Lima
Venâncio, Luciana
Sanches Neto, Luiz
Keywords: Pesquisa colaborativa;Formação de professores(as);Educação física escolar;Collaborative research;Teacher education;School physical education
Issue Date: 2019
Publisher: Caderno de Educação Física e Esporte
Citation: OLIVEIRA, Amanda Taiane Correia de et al. Professores(as)-pesquisadores(as) de educação física na educação básica: idiossincrasias e fomento à formação na região metropolitana de Fortaleza. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 2, p. 143-151, jul./dez. 2019.
Abstract in Brazilian Portuguese: ntrodução: Investigamos as características dos processos formativos de três docentes e os motivos subjacentes à sua mobilização como professores(as) que se preocupam em pesquisar. Objetivo: O objetivo de nossa investigação é compreender as idiossincrasias desses(as) professores(as)-pesquisadores(as), que investigam suas próprias práticas educativas na educação básica, na área da educação física na cidade de Fortaleza e na região metropolitana. Métodos: O nosso estudo é fundamentado em uma pesquisa qualitativa com a colaboração de professores(as) de educação física de escolas públicas da rede estadual de educação básica de Fortaleza. A pesquisa colaborativa foi realizada com uma professora e dois professores ao longo de um ano e meio. Resultados: Temos como principal resultado da pesquisa, o engajamento efetivo dos(as) professores(as) com as suas práticas educacionais. Portanto, a responsabilidade com os processos de ensino está associada aos modos de investigação realizados pelos(as) docentes. Conclusão: Consideramos que o envolvimento com projetos e também com grupos de estudos das universidades, tanto durante a graduação quanto na pós-graduação, tornam o trabalho de cada professor(a) diferenciado em termos (auto)formativos.
Abstract: Background: We have investigated the characteristics of the educative processes of three teachers and the reasons underpinned by their mobilization as teachers who care about researching. Objective: The objective of our investigation is to understand the idiosyncrasies of these teachers, who investigate their own educational practices in basic education in the area of physical education in the city of Fortaleza and in the metropolitan region. Methods: Our study is based on qualitative research with the collaboration of physical education teachers from public schools of the State basic education network at Fortaleza. The collaborative research was carried out with one female teacher and two male teachers over one year and a half. Results: The main result of the research is the effective engagement of teachers with their educational practices. Therefore, responsibility for teaching processes is associated with the modes of research carried out by the teachers. Conclusion: We consider that the involvement with projects and also within academic groups at universities, both during undergraduate and postgraduate courses, differentiate the work of each teacher in (self) educative terms.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62528
Appears in Collections:IEFES - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_art_atcoliveira.pdf2,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.