Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/62520
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Cultura de movimento e saúde nos saberes curriculares da educação física: implicações didáticas à formação social de professores(as) |
Title in English: | Movement culture and health in physical education curricular knowledge: didactic implications for teachers’ social-justice education |
Authors: | Simões, Gabriel de Souza Sanches Neto, Luiz Venâncio, Luciana Freire, Elisabete dos Santos |
Keywords: | Currículo;Representações sociais;Aluno;Curriculum;Social representations;Student |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Revista Humanidades e Inovação |
Citation: | SIMÕES, Gabriel de Souza et al. Cultura de movimento e saúde nos saberes curriculares da educação física: implicações didáticas à formação social de professores(as). Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7. n. 8, p. 165-177, 2020. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Neste trabalho temos como objetivo identificar representações sociais dos(as) ingressantes em cursos de licenciatura em educação física sobre os saberes escolares que os(as) estudantes devem aprender na educação básica. O método utilizado nesta pesquisa qualitativa foi entrevista semiestruturada com 20 alunos(as) do primeiro ano de uma universidade privada na cidade de São Paulo. As entrevistas foram gravadas e transcritas para análise de conteúdo. Observamos que a nova geração de professores(as) de educação física não possui mais a ideia de que o foco da disciplina está no saber fazer. Embora não descrevam com propriedade teórico-metodológica suas concepções sobre os saberes escolares, eles(as) iniciam o curso acreditando que a educação física não se resume ao ensino do esporte, mas à aprendizagem de conhecimentos, além de contribuir para a formação social. Concluímos que há expectativa de que a licenciatura estimule a reflexão crítica e permita identificar quais saberes devem constituir o currículo escolar. |
Abstract: | In this work we aim to identify social representations of those entering physical education undergraduate courses about the school knowledge that students should learn in basic education. The method used in this qualitative research was a semistructured interview with 20 first year students from a private university in the city of São Paulo. The interviews were recorded and transcribed for content analysis. We observed that the new generation of physical education teachers no longer has the idea that the focus of the discipline is on how to do it. Although they do not describe their conceptions about school knowledge with theoretical and methodological properties, they start the course believing that physical education is not limited to teaching sports, but learning knowledge, in addition to contributing to social-justice education. We conclude that there is an expectation that the teacher education course will stimulate critical reflection and allow identifying which knowledge should constitute the school curriculum. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62520 |
Appears in Collections: | IEFES - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020_art_gssimões.pdf | 388,42 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.