Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/60986
Type: Artigo de Periódico
Title: Tem lugar para o rap na 'Cidade Canção'?
Title in English: Is there a place for rap in the “Song City”?
Authors: Rosa, Érica Paiva
Keywords: Identidade;Rap;Poesia;Música;História
Issue Date: 2021
Publisher: Revista Entrelaces
Citation: ROSA, Érica Paiva. Tem lugar para o rap na 'Cidade Canção'? Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 13, n. 25, p. 54-73, jul./set. 2021.
Abstract in Brazilian Portuguese: Este trabalho analisa três raps do grupo Realidade Nacional – Cidade Canção (2001), Femucic (2001) e Femucic (Parte 2) (2006) – e discute a construção identitária desse gênero literário-musical e de sua comunidade na cidade de Maringá (Paraná). Dentre as temáticas abordadas pelo corpus estão questões políticas, culturais e sociais características de Maringá, a recepção do gênero na cidade e a defesa do caráter artístico do movimento Hip Hop local. Ancorado em um arcabouço teórico relacionado à literatura, à música, à história, ao movimento Hip Hop e aos estudos de identidade, este trabalho utiliza uma metodologia de caráter analítico-interpretativo para a leitura da linguagem verbal dos raps. De acordo com a dinâmica das identidades discutida por Manuel Castells (1999), compreende-se que os rappers traçam o percurso de uma identidade de resistência que resulta em uma identidade de projeto, pois constroem um projeto de vida diferente que visa romper a lógica da dominação e transformar a estrutura social ao seu redor.
Abstract: This work analyzes three rap songs from the group Realidade Nacional – Cidade Canção (2001), Femucic (2001) and Femucic (Parte 2) (2006) – and discusses the identity construction of this literary-musical genre and its community in the city of Maringá (Paraná). Among the themes addressed in its corpus are political, cultural, and social issues characteristic of Maringá, the reception of the genre in the city and the struggle in defense of the artistic stance of the local hip hop scene. Relying on a theoretical framework related to the literature, the music, the history, the Hip Hop movement and identity studies, this work employs a methodology of analytic-interpretative nature to perform a reading of the verbal language of the raps. According to the dynamics of identities as discussed in Manuel Castells (1999), the rappers draws the path of a resistance identity, that leads to a project identity, because build a different life project that aims to break the logic of domination and transform the social structure around them.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60986
ISSN: 2596-2817 (online)
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGLE - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021_art_eprosa.pdf823,18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.