Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/60138
Type: | Dissertação |
Title: | Jogos como uma ferramenta no ensino da trigonometria |
Title in English: | Games as a tool in teaching trigonometry |
Authors: | Bezerra, Verlene Eufrásio |
Advisor: | Oliveira, Mário de Assis |
Keywords: | Jogos no ensino de matemática;Prática pedagógica;Raciocínio;Aprendizagem |
Issue Date: | 2014 |
Citation: | OLIVEIRA, Mário de Assis. Jogos como uma ferramenta no ensino da trigonometria. 2014. 50 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, 2014 |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Trabalhar matemática no ensino médio é uma atividade que requer do professor uma prática criativa e inovadora, para que ele possa garantir uma aprendizagem satisfatória, através do raciocínio lógico e compreensão dos temas abordados no dia-a-dia da sala de aula, aproximando esses temas da realidade na qual o aluno está inserido. Por essa e outras razões, ensinar Trigonometria através de jogos é uma forma de desmistificar o medo que a grande maioria dos alunos traz do ensino fundamental de que a matemática do ensino médio é um “terror”, além de a aprendizagem corresponder aos objetivos proposto para o conteúdo, a aula torna-se mais prazerosa e desperta maior entusiasmo e aproximação entre aluno x aluno e professor. De acordo com Klein e Costa (2011), “o estudo da trigonometria nas escolas é um tema espinhoso para a maioria dos alunos”, mesmo que esse tema esteja presente no cotidiano do aluno e seja de grande importância para a compreensão de outros conteúdos. Dessa forma, cabe ao professor criar condições para que o aluno aprenda numa atitude de relacionamento e interação com o professor, com seus colegas de turma. Com jogos em sala de aula o aluno torna-se protagonista dessa aprendizagem. |
Abstract: | Dealing with mathematics in high school is a task which requires an innovative and creative practice from the teacher, so that he may guarantee a satisfying learning, through logical reasoning and the comprehension of themes studied daily in the classroom, getting these themes closer to the reality in which the student is insert. Due to this, and other reasons, teaching trigonometry through games is a way of breaking the myth elementary school students bring that mathematics in high school is a “terror”, besides learning corresponding to objectives that were proposed to the content, the class becomes more pleasurable and ignites enthusiasm and an approach between students and teachers. According to Klein and Costa (2011) “Studying Trigonometry at schools is a hard theme for most of the students.” Even being present in students’ day by day and also being extremely important to other contents to be understood. Thus, the teacher is in charge of generating conditions so that the student learns in an attitude of relationship and interaction with the teacher as well as his classmates. With games in the classroom the student becomes the main character of this learning process |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60138 |
Appears in Collections: | PROFMAT - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2014_dis_vebezerra.pdf | 4,19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.