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http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/59946
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Validação de conteúdo da intervenção de enfermagem Manutenção de Acesso para Diálise |
Title in English: | Content validation of the nursing intervention Dialysis Access Maintenance |
Authors: | Gonçalves, Letícia Mattos Lins, Silvia Maria de Sá Basílio Souza, Priscilla Alfradique de Tavares, Joyce Martins Arimatéa Branco Pires, Bruna Maiara Ferreira Barreto Assad, Luciana Guimarães |
Keywords: | Estudos de Validação;Diálise Renal;Processo de Enfermagem |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Rev Rene |
Citation: | GONÇALVES, L. M. et al. Validação de conteúdo da intervenção de enfermagem Manutenção de Acesso para Diálise. Rev Rene, Fortaleza, v. 22, e67917, 2021. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/67917/197206. Acesso em: 13/08/2021. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Objetivo: validar o conteúdo da intervenção Manutenção de Acesso para Diálise. Métodos: estudo metodológico, de validação, composto de 28 participantes que analisaram cada atividade da intervenção por meio da escala likert, perante a importância e objetividade, a qual proporcionou o cálculo do índice de validade de conteúdo e frequência para avaliar a realização das atividades. Resultados: as 11 atividades da intervenção foram validadas. Destas, sete obtiveram índice de validade de conteúdo ≥ 0,8 e quatro, > 0,5 e < 0,8. Na parte qualitativa, emergiram três categorias: 1) Reforço positivo à atividade da Nursing Interventions Classification; 2) Contribuição de melhoria para atividade da Nursing Interventions Classification; e 3) Discordância em relação à atividade proposta pela Nursing Interventions Classification. Conclusão: todas as atividades da intervenção foram consideradas importantes e objetivas, validando a intervenção. |
Abstract: | Objective: to validate the content of the Dialysis Access Maintenance intervention. Methods: methodological va-lidation study, composed of 28 participants who analyzed each activity of the intervention through the Likert scale, considering the importance and objectivity, which provi-ded the calculation of the index of validity of content and frequency to assess the realization of the activities. Results:the 11 intervention activities were validated. Of these, seven obtained a content validity index ≥ 0.8 and four, > 0.5 and < 0.8. In the qualitative part, three categories emerged: 1) Positive reinforcement of the Nursing Interventions Classi-fication activity; 2) Contribution to improve the Nursing In-terventions Classification activity; and 3) Disagreement re-garding the activity proposed by the Nursing Interventions Classification. Conclusion: all activities were considered important and objective, validating the intervention. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59946 |
ISSN: | 2175-6783 |
Appears in Collections: | DENF - Artigos publicados em revistas científicas |
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