Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/58513
Type: Artigo de Periódico
Title: Locating on-street loading and unloading spaces by means of mixed integer programming
Authors: Prata, Bruno de Athayde
Oliveira, Leise Kelli de
Holanda, Thiago Costa
Keywords: Transporte urbano de cargas;Áreas de carga e descarga;Programação inteira mista;Problema de localização de facilidades
Issue Date: 2018
Citation: PRATA, Bruno de Athayde; OLIVEIRA, Leise Kelli de; HOLANDA, Thiago Costa. Locating on-street loading and unloading spaces by means of mixed integer programming. Transportes, São Paulo-SP, v. 26, n. 1, p. 16-29, 2018.
Abstract in Brazilian Portuguese: Em um sistema de distribuição de carga urbana, é necessária a determinação do número e da localização dos locais de carga e descarga para regular as operações de carga e descarga. Este artigo apresenta modelos matemáticos para a localização do espaço de carga e descarga na rua com base no problema de cobertura e formulação de problemas de p-mediana. A abordagem foi testada com dados reais: uma área tem 160 quadras e 60 áreas de carga e descarga, em Fortaleza, Brasil. Avaliamos quatro cenários considerando diferentes raios de influência das áreas de carga/descarga. Os resultados indicam que esta abordagem tem potencial para obter ganhos em termos de redução da distância entre os clientes e os locais de carga e descarga: considerando que a distância média é um indicador de desempenho (relação entre a distância total e os clientes cobertos), um raio de influência de 400 metros tem melhor relação (0.489) e todos os clientes estão cobertos. Os resultados indicam que o modelo pode ser usado pelos planejadores para alocar áreas de carga e descarga.
Abstract: In an urban freight distribution system, determination of the number and location of loading-unloading places is required to regulate loading-unloading opera ons. This pa-per presents mathema cal models for on-street loading-unloading space loca on based on set-covering problem and p-median problem formula ons. The approaches was tested with real data: an area has 160 city blocks and 60 on-street loading-unloading spaces, in Fortaleza, Brazil. We evaluated four scenarios considering different radius of influence of a loading/unloading spaces. The results indicate this approach has poten al for achieving gains in terms of reduc on of the distance between the clients and the loading and unloading places: considering that the average distance is a performance indicator (ra o between the total distance and the covered clients), a radius of influence of 400 meters has best rela on (0.489) and all clients are covered. The results indicate that the model can be used by planners to allocate loading and unloading area
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58513
ISSN: 2237-1346
Appears in Collections:DET - Artigos publicados em revista científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_art_baprata.pdf4,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.