Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/56856
Type: Artigo de Periódico
Title: Diferentes características dos professores explicam o GAP educacional entre escolas urbanas e rurais no Brasil?
Title in English: Different characristics of teachers explain the education GAP between urban and rural schools in Brazil?
Authors: Alencar, Nataniele dos Santos
Araujo, Jair Andrade de
Justo, Wellington Ribeiro
Sobreira, Diogo Brito
Keywords: Educação rural;Educação urbana;Educação - Aspectos sociais;Professores - Eficiência;Educational differences;Urban and rural areas
Issue Date: Jan-2021
Publisher: Estudios Económicos
Citation: ALENCAR, Nataniele dos Santos; ARAUJO, Jair Andrade de; JUSTO, Wellington Ribeiro; SOBREIRA, Diogo Brito. Diferentes características dos professores explicam o GAP educacional entre escolas urbanas e rurais no Brasil? Estudios Económicos, Buenos Aires, v. 38, n. 76, p. 46-68, ene./jun. 2021.
Abstract in Brazilian Portuguese: O estudo objetiva analisar como as diferenças nas características dos professores podem explicar a lacuna no desempenho educacional dos alunos do 9º ano do ensino fundamental entre escolas públicas urbanas e rurais no Brasil em 2017. Os resultados mostram que professores com licenciatura na área influenciam positivamente e significativamente o desempenho em Língua Portuguesa e Matemática, sendo o efeito maior para estudantes de escolas rurais. Contudo, essa influência descresse à medida que aumenta o quantil em ambas as áreas. Ademais, a decomposição sugere que a contribuição agregada das diferenças nas características dos professores, e de seus coeficientes, sobre os diferenciais é pequena quando comparada ao efeito agregado das outras características.
Abstract: The study aims to analyze how differences in teacher characteristics may explain the gap in educational performance of 9th grade students between urban and rural public schools in Brazil in 2017. The results show that teachers with a degree in area that teaches positively and significantly influence the performance in Portuguese Language and Mathematics, the effect being greater for students of rural schools. However, this influence declined as the quantile in both areas increased. Moreover, the decomposition suggests that the aggregate contribution of differences in teacher characteristics, and their coefficients, to differentials is small compared to the aggregate effect of other characteristics.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56856
ISSN: 0425-368X
2525-1295
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DEA - Artigos publicados em revista científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021_art_nsalencar.pdf1,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.