Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/54967
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Ensino de geografia, violência urbana e sua relação com a pichação e a grafitagem no espaço escolar |
Title in English: | Education of geography, urban violence and its relationship with school space and graffiti |
Authors: | Silva, Eduardo Soares da Melo, Josandra Araújo Barreto de |
Keywords: | Educação;Práticas;Violência urbana;Escola;Ensino de geografia;Pichação e grafitagem |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Geosaberes |
Citation: | SILVA, Eduardo Soares da; MELO, Josandra Araújo Barreto de. Ensino de geografia, violência urbana e sua relação com a pichação e a grafitagem no espaço escolar. Geosaberes , Fortaleza, v. 9, n. 19, pág. 1 - 11, set. 2018. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | A violência presente nas cidades está ligada aos atos que acontecem na escola. Portanto, muitas práticas cotidianas ditas violentas se apresentam como similares, é o caso da pichação e da grafitagem. Sendo assim, o presente artigo retrata uma proposta de abordagem qualitativa do ensino da Geografia sobre três temas pertinentes aos estudos escolares: violência, pichação e grafitagem. Com base nessas constatações, foi realizado um trabalho de pesquisa-ação, materializado através de um projeto de intervenção didático-pedagógica, desenvolvido numa escola pública da cidade de Campina Grande, PB. Os resultados indicaram que o projeto estimulou reflexões e ampliação da compreensão dos alunos acerca da violência urbana, da pichação e do grafite, além de tornarem possíveis a relação Geografia-cotidiano. |
Abstract: | The violence present in the cities is linked to the acts that happen in the school. Therefore, many everyday practices, said to be violent, present themselves as similar, is the case of graffiti. So, this article portrays a proposal for a qualitative approach to Geography teaching on three topics pertinent to the school studies: violence and graffiti. Based on these findings, a work of action research was carried out, materialized through a didactic-pedagogical intervention project, developed in a public school in the city of Campina Grande, PB. The results indicated that the project stimulated reflections and expansion of the students 'understanding of urban violence and graffiti, in addition to making possible Geography-daily relationship. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54967 |
ISSN: | 2178-0463 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DGR - Artigos publicados em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_art_esdsilva.pdf | 586,05 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.