Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/54542
Type: Artigo de Periódico
Title: Tecnologia da Informação e Comunicação para o ensino na saúde: um relato de experiência
Title in English: Information and communication technology for health education: an experience report
Authors: Araújo, Anna Yáskara Cavalcante Carvalho de
Julião, Kenile Lopes
Carvalho Neta, Eunice Minervino de
Pinheiro, Juliana Soares Rodrigues
Barros, Rosimeyre Anastácio da Silva
Ferreira, Heraldo Simões
Pinto, Antônio Germane Alves
Keywords: Educação;Tecnologia da Informação;Obtenção de Tecidos e Órgãos
Issue Date: Apr-2020
Publisher: Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
Citation: ARAÚJO, Anna Yáskara Cavalcante Carvalho de et al. Tecnologia da Informação e Comunicação para o ensino na saúde: um relato de experiência. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 2, p. 40-54, abr./jul. 2020.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo: relatar a experiência de um grupo de mestrandas na construção de um blog educativo. Método: Relato de experiência, do tipo descritivo, com abordagem qualitativa, realizado por cinco alunas do Mestrado Profissional Ensino na Saúde da Universidade Estadual do Ceará. A construção do blog ocorreu em setembro de 2019, em quatro etapas: 1. definição do tema; 2. criação, seleção e divulgação dos conteúdos; 3. acompanhamento dos acessos e comentários; 4. apresentação para os docentes e discentes do curso. Resultados: O blog foi intitulado “Doação e transplante de órgãos: aprender para ensinar”. Os conteúdos foram diversificados em seções, dentre elas: Texto Informativo; Quiz; Charges; Vídeos, Links, “Você Sabia?” e outros. No primeiro mês de manutenção virtual foram contabilizados 863 acessos. As seções mais visitadas foram o Quiz e o Vídeo. Dos comentários registrados emergiram três categorias que evidenciaram as potencialidades do blog: Esclarecimentos e Informações sobre a temática doação-transplante; Estímulo à doação de órgãos; Reconhecimento do uso da tecnologia nos processos educativos. Na apresentação aos docentes e demais discentes, o material foi avaliado, atendendo às propostas do mestrado profissional, enquadrando-se como um produto técnico. Conclusão: A experiência favoreceu a construção de um ambiente de ensino-aprendizagem inovador, centrado no protagonismo dos discentes.
Abstract: Objective: This study aimed to report the experience of a group of master students in the construction of an educational blog. Method: It was a descriptive experience report, with qualitative approach, conducted by five students of the Professional Master’s Degree in Health Education at the State University of Ceará, Brazil. The blog construction occurred in September 2019, in four stages: 1. theme definition; 2. content creation, selection and dissemination; 3. monitoring views and comments; 4. presentation to professors and students of the course. Results: The blog was entitled “Organ donation and transplantation: learning to teach”. The contents were diversified into sections, including: Informative Text; Quiz; Comics; Videos, Links, “Did You Know?” among others. The first month of virtual maintenance presented 863 views. The most visited sections were “Quiz” and “Video”. From the registered comments, three categories emerged, revealing the blog potential: Clarifications and Information on donation-transplant; Encouraging organ donation; Acknowledging the use of technology in educational processes. The material was evaluated in the presentation to professors and other students, following the proposals of the professional master’s degree, constituting itself as a technical product. Conclusion: The experience enabled the construction of an innovative teaching-learning environment, centered on the students as protagonists.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54542
ISSN: 2525-9563
Appears in Collections:NUTEDS - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020_art_ayccaraujo.pdf469,64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.