Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52413
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Construções discursivas da festa nos posicionamentos Canção de Massa e Pop-rock para crianças |
Title in English: | Discursive constructions of the party in the Mass Song and Pop-rock positions for children |
Authors: | Ávila, Lucas Rodrigues Memória Mendes, Maria das Dores Nogueira |
Keywords: | Análise do Discurso Francesa;Música para crianças;Canção de Massa;Pop-rock;Ethos |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Revista Falange Miúda |
Citation: | ÁVILA, Lucas Rodrigues Memória; MENDES, Maria das Dores Nogueira. Construções discursivas da festa nos posicionamentos Canção de Massa e Pop-rock para crianças. Revista Falange Miúda, Cuiabá (MT), v. 5, n. 1, p. 65-77, 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho analisa as construções do elemento "festa" presente nas canções "Festa do estica e puxa" (XUXA, 1987) e "Baile partimcundum" (PARTIMPIM, 2009), classificadas nos posicionamentos Canção de Massa e Pop para crianças. A investigação integra o projeto INVOCANÇÕES, ligado ao grupo de pesquisa DISCUTA (UFC), no qual examinamos diferentes posicionamentos discursivos em canções para crianças, com base na Análise do Discurso Francesa. Nossa análise mostra que, na primeira canção, a festa aponta para o caráter de autopromoção da intérprete, Xuxa, pela autorreferenciação e ethos de poder. Já a segunda canção, apresenta um ethos inclusivo, mostrando uma festa sem hierarquias. |
Abstract: | This work analyzes the constructions of the "party" element present in the songs "Festa do estica e puxa" (XUXA, 1987) and "Baile partimcundum" (PARTIMPIM, 2009), classified in the Pop-Rock and Mass song positions for children. The research is part of the INVOCANÇÕES project, linked to the DISCUTA research group (UFC), in which we examined different discursive positions in children's songs, based on the French Discourse Analysis. Our analysis shows that in the first song, the party points to the self-promoting character of the performer, Xuxa, by self-referencing and power ethos. Already the second song, has an inclusive ethos, showing a party without hierarchies. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52413 |
ISSN: | 2525-5169 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DLV - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_art_lrmavilamdnmendes.pdf | 336,07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.