Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52118
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito |
Title in English: | Hypertextual literacy: for its concept analysis and redefinition |
Authors: | Pinheiro, Regina Cláudia Araújo, Júlio César Rosa de |
Keywords: | Letramento hipertextual;Letramentos múltiplos;Material didático |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Revista Brasileira de Linguística Aplicada |
Citation: | PINHEIRO, Regina Cláudia; ARAÚJO, Júlio César Rosa de. Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 12, n. 4, p. 811-834, 2012. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Neste artigo refletimos sobre a emergência de um conceito de letramento hipertextual a partir da descrição de práticas de letramento realizadas por sujeitos na elaboração de material didático para um curso on-line. A partir das ideias sobre letramento hipertextual de Bolter (1998) e letramentos múltiplos de Semalli (2001), realizamos um estudo de caso no qual acompanhamos a elaboração de material didático para o ensino on-line. Os resultados nos mostraram que, para exercer práticas de letramento hipertextual, os usuários necessitam entrelaçar múltiplos letramentos, tais como os letramentos tradicional, visual, informático e informacional. Nesse sentido, defendemos que o conceito de letramento hipertextual deve ser considerado uma categoria maior, que se realiza a partir da conexão entre múltiplos letramentos. |
Abstract: | This paper brings a discussion about the emergence of a concept of hypertextual analysis, which starts with the description of the literacy practices carried out by subjects while designing teaching materials for online education. From the ideas about hypertextual literacy in Bolter (1998), and multiple literacies in Semalli (2001), we apply a methodology defined as a case study in which we followed the steps in the elaboration of teaching materials for online education. The results show that, in order to carry out practices in hypertextual literacy, multiple literacies must be intertwined by the users, such as the traditional, visual, computing and informational literacies. In this light, the concept of hypertextual literacy must be considered as a higher category which is realized from the connection between multiple literacies. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52118 |
ISSN: | 1984-6398 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DLV - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2012_art_rcpinheirojcraraujo.pdf | 1,71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.