Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/51929
Type: Artigo de Periódico
Title: História e política da Educação Especial no Brasil: bases teórico-metodológicas e resultados de pesquisa
Title in English: History and policies on Special Education in Brazil: Theoreticalmethodological foundations and research results
Authors: Rafante, Heulália Charalo
Keywords: Educação especial;História da educação;Metodologia;Teoria
Issue Date: 2016
Publisher: Revista de Educação PUC-Campinas
Citation: RAFANTE, Heulália Charalo. História e política da Educação Especial no Brasil: bases teórico-metodológicas e resultados de pesquisa. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas (SP), v. 21, n. 2, p. 149-161, maio/ago. 2016.
Abstract in Brazilian Portuguese: O artigo tem dois objetivos: expor como o método dialético marxista, fundamentado nos conceitos de Antônio Gramsci, contribuiu para a análise do desenvolvimento da Educação Especial no Brasil (1932-1973), considerando as ações das Sociedades Pestalozzi; e apresentar os resultados da análise das fontes históricas a partir desse referencial. Na obra de Gramsci foi destacada a formação dos intelectuais e seu papel na construção e manutenção da hegemonia social e do domínio estatal. Esses referenciais ampliaram a análise das instituições para além das suas funções técnicas, considerando, também, sua relação com a sociedade e com o Estado, o que levou à compreensão do seu papel histórico. Nesse sentido, as análises evidenciaram que as ações das Pestalozzi, iniciadas em 1932, exerceram influência significativa para tornar hegemônico um pensamento a respeito da pessoa com deficiência e da proposta para sua educação, articulando a sociedade na reivindicação de políticas públicas para a área e orientando os encaminhamentos das ações educativas destinadas a essa população. Esse processo, articulado com aspectos políticos, econômicos e sociais do país, como os acordos Ministério da Educação - United States Agency for International, culminou na criação do Centro Nacional de Educação Especial em 1973. Portanto, as Sociedades Pestalozzi foram basilares para o desenvolvimento da política pública na área da Educação Especial no país, constituindo-se instituições de elaboração coletiva da vida cultural, conforme conceito de Gramsci.
Abstract: The main objectives of this study are: to discuss how the Marx’s dialectic method, based on the concepts introduced by Antonio Gramsci, contributed to the analysis of the development of Special Education in Brazil (1932-1973), considering the actions of the Pestalozzi Societies; to present the historical review results based on the contributions of this author. Gramsci studies highlight the education and training of intellectuals and their role in building and maintaining social hegemony and state’s domination. This theoretical framework has led to a more comprehensive analysis of the Pestalozzi Societies beyond their technical education purposes by considering their relationship with society and the state, thus leading to a better understanding of their historical role. Accordingly, the analysis showed that the actions undertaken by the Pestalozzi Societies, created in 1932, had significant influence in terms of the development of a hegemonic thinking about disabled people and the proposals for disabled people education by organizing the society to urge for the development of public policies and by managing and supporting educational actions concerning this population. This process, combined with political, economic, and social aspects of the country, such as the Ministério da Educação United States Agency for International agreements, led to the creation of the Centro Nacional de Educação Especial in 1973. Therefore, the Pestalozzi Societies were of paramount importance in the development of public policies regarding Special Education in the country, creating institutions for the collective elaboration of cultural life, according to Gramsci’s concept.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51929
ISSN: 2318-0870
1519-3993
Appears in Collections:DFE - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2016_art_hcrafante.pdf521,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.