Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/51889
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Impactos da política de educação especial (2008) no Ceará e em Fortaleza |
Title in English: | Impacts of the special education policy (2008) in Ceará and Fortaleza |
Authors: | Rafante, Heulália Charalo Selingardi, Sergio Cristóvão Silva, Sonia de Oliveira da Silva, Lenaye Valvassori |
Keywords: | Educação especial;Inclusão escolar;Censo escolar;Impacto de política pública |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Educação e Pesquisa – Revista da Faculdade de Educação da USP |
Citation: | RAFANTE, Heulália Charalo; SELINGARDI, Sergio Cristóvão; SILVA, Sonia de Oliveira da; SILVA, Lenaye Valvassori. Impactos da política de educação especial (2008) no Ceará e em Fortaleza. Educação e Pesquisa – Revista da Faculdade de Educação da USP, São Paulo (SP), v. 45, 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este artigo analisa os impactos da Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (PNEEPEI) (2008) no estado do Ceará e no município de Fortaleza. Foram realizadas pesquisas bibliográficas, documentais e exame dos microdados do Censo Escolar (2010-2017), referentes às matrículas, aos docentes e às escolas. A análise foi feita à luz do materialismo histórico dialético, considerando-se a sociedade capitalista dividida em classes antagônicas, em que o Estado/sociedade política, para criar e consolidar a hegemonia, estabelece a interrelação com a sociedade civil, que dissemina e articula elementos culturais e influencia a política pública (GRAMSCI, 2001). Nesse sentido, buscou-se compreender as diferentes forças presentes na sociedade brasileira, que influenciam a elaboração e a implementação da PNEEPEI. Em relação ao Censo Escolar, no Ceará e em Fortaleza, os resultados foram: aumento das matrículas totais de alunos PAEE no Ensino Regular; em relação ao AEE, houve aumento no número de alunos matriculados, de professores e de escolas, não exclusivas e exclusivas, mas as matrículas não contemplam todos os alunos PAEE e há carência de professores e de escolas com esse atendimento. Houve avanços no processo de inclusão, mas a força das instituições privadas manifesta-se na ampliação das escolas exclusivas e na parceria estabelecida na organização do AEE para alunos da escola regular, mantendo-se o sistema paralelo de Educação Especial. Porém, é fundamental a continuidade na implementação da política e a superação das contradições existentes, até garantir o direito à educação a todos os alunos PAEE na rede regular de ensino. |
Abstract: | This article analyzes the impacts of the National Policy of Special Education in the Inclusive Education Perspective (Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva - PNEEPEI in Portuguese) (2008) in the state of Ceará and in the city of Fortaleza. Bibliographic and documentary research along with examination of the School Census microdata (2010-2017) were conducted regarding enrollment, teachers and schools. The analysis was made in light of dialectical historical materialism, considering the capitalist society divided into antagonistic classes, in which the State / political society, to create and consolidate hegemony, establishes the interrelationship with civil society, which disseminates and articulates elements and influences public policy (GRAMSCI, 2001). In this sense, we sought to understand the different forces present in Brazilian society, which influence the elaboration and implementation of the PNEEPEI. Regarding the School Census, in Ceará and Fortaleza, the results were: increase in the total enrollment of PAEE students in regular education; in relation to Specialized Educational Treatment (Atendimento Educacional Especializado - AEE in Portuguese), there was an increase in the number of students enrolled, teachers, non-exclusive and exclusive schools, but enrollments do not include all special education target audience (Público Alvo da Educação Especial - PAEE in Portuguese) students and there is a shortage of teachers and schools with this service. There have been advances in the inclusion process, but the strength of private institutions is manifested in the expansion of exclusive schools and the partnership established in the organization of the AEE for regular school students, maintaining the parallel system of Special Education. However, it is essential to continue the implementation of the policy and overcome existing contradictions, until guaranteeing the right to education for all PAEE students in the regular school system. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51889 |
ISSN: | 1517-9702 1678-4634 |
Appears in Collections: | DFE - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_art_hcrafantescselingardi.pdf | 418,73 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.