Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/51473
Type: Artigo de Periódico
Title: Elaboração de perguntas, memória de trabalho e a compreensão leitora em L2
Title in English: Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehension
Authors: Baretta, Luciane
Tavares, Maria da Glória Guará
Keywords: Reading comprehension;Working memory capacity;Question formation;L2
Issue Date: 2018
Publisher: Revista Signo
Citation: BARETTA, Luciane; TAVARES, Maria da Glória Guará. Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehension. Revista Signo, Santa Cruz do Sul (RS), v. 43, n. 77, p. 98-114, maio/ago. 2018.
Abstract in Brazilian Portuguese: A avaliação da compreensão leitora é um tema que tem motivado um número considerável de pesquisas. Muitos estudos mostram que as variáveis relativas às características dos leitores, tipos textuais, tarefa subsequente à compreensão e a língua do texto influenciam a maneira que os leitores abordam o material sendo lido. Neste artigo, é investigada a relação entre a habilidade do leitor de formular perguntas sobre um texto e a sua capacidade de memória de trabalho. Onze estudantes de pósgraduação em inglês como língua estrangeira/segunda língua/língua adicional realizaram um Teste de Alcance em Leitura e leram dois textos expositivos para formular uma pergunta ao final de cada parágrafo de cada um dos textos. Os resultados indicaram que, apesar de não haver uma correlação estatisticamente significativa entre as perguntas do tipo textual implícito e implícito no script, esses tipos de perguntas foram mais frequentemente formulados pelos participantes com maior capacidade de memória de trabalho, sugerindo que eles geraram maior número de inferências ao ler os textos.
Abstract: The assessment of reading comprehension is an issue that has motivated a considerable amount of studies. Many of these have shown that the variables of readers’ characteristics, types of texts, subsequent task of reading comprehension and language do influence the way one approaches a text. In this paper, the extent to which the ability to formulate questions about a text correlates with working memory capacity was examined. Eleven L2 (foreign, second, additional language) graduate students performed a reading span test and a reading task which required them to read two expository texts and formulate one question at the end of each paragraph of each of the texts. Results indicated that, although there was not a statistically significant correlation between textually implicit and scripturally implicit questions and working memory capacity, these types of questions were more frequent for those readers with a higher working memory capacity, suggesting that they are more prone to make inferences.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51473
ISSN: 1982-2014
Appears in Collections:DELILT - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_art_lbarettamggtavares.pdf366,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.