Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/50185
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social |
Title in English: | The first dance school institution in Paraná: educational practices within a social context |
Authors: | Wosniak, Cristiane do Rocio Bittencourt, Alessandra Torres |
Keywords: | História da educação;Instituições de ensino;Contexto cultural;Imigração |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Revista de Educação em debate |
Citation: | WOSNIAK, Cristiane do Rocio; BITTENCOURT, Alessandra Torres. A primeira instituição escolar de dança do Paraná: práticas educativas inseridas em um contexto social. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n. 80, p. 44-61, set./dez. 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Considerando-se os liames entre a História da Educação e a História Cultural, este artigo parte do princípio de que o pioneiro curso de formação em dança na Sociedade Thalia, em Curitiba, Paraná, criado por Tadeusz Morozowicz, é considerado um modelo institucional escolar de formação peculiar para os sujeitos da aprendizagem artística inseridos em um contexto sociocultural fortemente marcado pela imigração polonesa. O objetivo da investigação é refletir sobre as práticas educativas singulares aplicadas por Morozowicz, no período entre 1927 e 1956. A pesquisa qualitativa utilizou os recursos da metodologia de revisão de literatura narrativa aliados à análise criteriosa de fontes documentais primárias. Conclui-se que o curso de formação em dança da Sociedade Thalia estaria apto a satisfazer as necessidades de algo que não estava sendo posto na sociedade curitibana dos anos 1920 e que, não sendo dado e existindo demanda para tal, o curso em si e a instituição que lhe acolhe surgem como uma extensão estrutural e organizacional, como uma espécie de resposta singular às expectativas socioculturais de determinada época e lugar. |
Abstract: | Considering the bonds between History of Education and Cultural History, this article assumes that the pioneering dance training course at Thalia Society, in the city of Curitiba, Paraná, Southern Brazil, created by Tadeusz Morozowicz, can be considered a peculiar model of educational institutional training for subjects interested in artistic learning within a sociocultural context strongly influenced by Polish immigrants. This article aims to reflect on the singular educational practices applied by Morozowicz, between the years 1927 and 1956. The qualitative research made use of the methodology of narrative literature review and a close analysis of primary documentary sources. It is concluded that the dance training course at the Thalia Society would be able to satisfy the needs of something that was not being put into the society of Curitiba in the 1920s and that, given that there is no demand for it, the course itself and the institution that welcomes it emerges as a structural and organizational extension, as a kind of singular response to sociocultural expectations of a given time and place. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50185 |
ISSN: | 0102-1117 (impresso) 2526-0847 (online) |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_art_crwosniakatbittencourt.pdf | 425,35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.