Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/49487
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | O Canto de Palmyra: uma roseira em sala de aula |
Title in English: | The Song of Palmyra: a Rosebush in the classroom |
Authors: | Rego, Maria Aparecida de Almeida Santos, Derivaldo dos |
Keywords: | Ensino;Literatura;Letramento |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Revista de Letras UFC |
Citation: | REGO, Maria Aparecida de Almeida; SANTOS, Derivaldo dos. O Canto de Palmyra: uma roseira em sala de aula.Revista de Letras, Fortaleza, n.38, v.1, p. 50-64 jan./jun. 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Estudos sobre práticas de letramento avançam cada vez mais desde as últimas décadas. Segundo Paulino e Cosson (2009), o letramento é “um conjunto de práticas sociais” na construção de sentidos do mundo. Essa dimensão social na literatura já era tratada por Candido (2000), quando propõe que a literatura seja vista como prática social desenvolvida em torno de sujeitos leitores, autores ou livros. Assim, o letramento literário comporta a apropriação da literatura enquanto cons-trução de sentidos contínuos renovados a cada atividade de leitura. Como uma das propostas do letramento literário é aproximar o leitor da produção, manutenção e transformação da literatura em sua comunidade, o objetivo deste artigo é discutir o processo de escolarização da Literatura norte--rio-grandense na educação básica, como requisito para o acesso a obras literárias que integram opatrimônio cultural do estado no contexto escolar, com ênfase na poética de Palmyra Wanderley,cuja produção se deu nas primeiras décadas do século XX. Para isso, apontaremos estratégias me-todológicas que venham a contribuir com o processo de ensino/aprendizagem, com vistas à formação de sujeitos leitores que vejam na poesia uma ferramenta importante para a formação humana |
Abstract: | Studies on literacy practices have been progressing more and more since the last decades. According to Paulino and Cosson (2009), literacy is “a set of social practices” in the construction of meanings of the world. Candido (2000) already treated this social dimension in the literature, when he proposes that literature is seeing as a social practice developed around subject’s readers, authors or books. Thus, literary literacy entails the appropriation of literature as the construction of continuous meanings renewed with each reading activity. As one of the proposals of literary literacy is to bring the reader closer to the production, maintenance and transformation of lite-rature in his community. The objective of this article is to discuss the process of schooling of norte-rio-grandense Literature in basic education as a requirement for access of works literary works that integrate the cultural heritage of the state in the school context, with an emphasis on the poetry of Palmyra Wanderley, whose production occurred in the first decades of the twentieth century. For this, we will point out methodological strategies that contribute to the teaching / le-arning process, with a view to the formation of reading subjects who see in poetry an important tool for human formation. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49487 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DLV - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_art_maarego.pdf | 350,32 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.