Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/47229
Type: Artigo de Periódico
Title: Perspectiva da filologia textual
Authors: Telles, Célia Marques
Gama, Albertina Ribeiro da
Keywords: Linguística;Filologia românica;Mudanças linguísticas;Cultura
Issue Date: 2002
Publisher: Revista do GELNE (Grupo de Estudos de Estudos Linguísticos do Nordeste)
Citation: TELLES, Célia Marques; GAMA, Albertina Ribeiro da. Perspectiva da filologia textual. Revista do Gelne, Fortaleza (CE), v. 4, n. 1/2, 2002.
Abstract in Brazilian Portuguese: A Filologia Textual na sua retomada de posição volta-se para aquilo que sempre foi o seu primeiro e último fim: o estudo da cultura de um povo. Nessa direção, as pesquisas do Grupo de Filologia Românica alia a edição crítica do texto ao estudo do autor e da sua obra. A partir do texto (escrito e oral) aprofunda-se no estudo das características da língua documentada nesses textos. Mostram-se, assim, diferentes momentos de uma pesquisa que faz interagir a crítica textual e a mudança linguística, dentro do princípio de que “a língua é a história do povo que a fala”.
Abstract: Textual Philology has retaken its position turning itself to its first and ultimate goal: to study the culture of a people. In this direction, the research developed by the Group of Romance Philology joins the critical edition of texts to the author and his work. From the text (written and oral) it studies profoundly the characteristics of the language found in these texts. Different stages of research are presented. This research provides the interaction of the critical edition and the linguistic changes, based on the principles which states “a language is the history of the people who speaks it”.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47229
ISSN: 1517-7874
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DLV - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2002_art_cmtellesargama.pdf154,04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.