Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/47112
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLopes, Natália Sousa-
dc.contributor.authorSouza, Natália Pimentel Gomes-
dc.contributor.authorBrito, Gizelly Castelo Branco-
dc.contributor.authorPereira, Maria Lúcia Duarte-
dc.date.accessioned2019-10-25T11:14:16Z-
dc.date.available2019-10-25T11:14:16Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationLOPES, Natália Sousa et al. Tecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativa. Rev Rene, Fortaleza, v. 20, e41598, 2019.pt_BR
dc.identifier.issn2175-6783 (On line)-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47112-
dc.description.abstractObjective: to identify the educational technologies used and/or validated for people living with hepatitis B. Methods: integrative literature review conducted in the databases: Latin American and Caribbean Literature, Base de Dados de Enfermagem, Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line, PubMed, Cochrane Library, and Scopus. Results: the final sample consisted of five articles. Most studies chose as educational technology the mobile apps/websites. Three studies were developed with this feature. One of them used a scale and the other, a comprehensive intervention, with actions, such as technical guidelines, standardized medical care and community involvement. Conclusion: the five studies found that the use of educational technologies was useful for patients with chronic hepatitis B, since issues such as knowledge of the disease, self-efficacy and self-care performance showed significant improvements.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRev Renept_BR
dc.subjectHepatite Bpt_BR
dc.subjectTecnologia Educacionalpt_BR
dc.subjectEducação em Saúdept_BR
dc.titleTecnologias educativas voltadas para pessoas que vivem com hepatite B: revisão integrativapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrObjetivo: identificar as tecnologias educativas construídas e/ou validadas para pessoas que vivem com hepatite B. Métodos: revisão integrativa da literatura, realizada nas bases de dados: Literatura Latino-Americana e do Caribe, Base de Dados de Enfermagem, Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line, PubMed, Cochrane Library e Scopus. Resultados: amostra final para análise constitui-se por cinco artigos. Em maioria, os estudos escolheram como tecnologia educativa os aplicativos/website, sendo três estudos desenvolvidos com esse recurso. Um deles utilizou escala e outro, intervenção abrangente, com a junção de ações, como orientações técnicas, atendimento médico padronizado e envolvimento da comunidade. Conclusão: os cinco estudos encontrados evidenciaram que a utilização de tecnologias educativas foi útil para os portadores de hepatite B crônica, de modo que quesitos, como conhecimento da doença, autoeficácia e desempenho no autocuidado apresentaram melhoras significativas.pt_BR
dc.title.enEducational technologies for people living with hepatitis B: integrative reviewpt_BR
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_art_nslopes.pdf230,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.