Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/45667
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Alfabetização em saúde e autocuidado em pessoas com diabetes Mellitus tipo 2 |
Other Titles: | Alfabetización en salud y autocuidado en individuos con diabetes Mellitus tipo 2 |
Title in English: | Literacy in health and self-care in people with type 2 diabetes Mellitus |
Authors: | Moura, Nádya dos Santos Lopes, Bárbara Brandão Teixeira, João Joadson Duarte Oriá, Mônica Oliveira Batista Vieira, Neiva Francenely Cunha Guedes, Maria Vilani Cavalcante |
Keywords: | Diabetes Mellitus Tipo 2;Educação em Saúde;Autocuidado;Enfermagem |
Issue Date: | Jun-2019 |
Publisher: | Revista Brasileira de Enfermagem |
Citation: | MOURA, Nádya dos Santos et al. Alfabetização em saúde e autocuidado em pessoas com diabetes Mellitus tipo 2. Rev Bras Enferm, Brasília, v. 72, n. 3, p. 734-40, jun. 2019. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Objetivo: Avaliar o efeito de intervenção educativa na adesão às atividades de autocuidado e letramento funcional em saúde no domínio numeramento em pessoas com diabetes mellitus tipo 2. Método: Estudo quase-experimental, conduzido em duas unidades da estratégia de saúde da família, envolvendo pessoas com diabetes. As intervenções educativas aconteceram em três encontros, semanalmente, com duração média de 60 minutos. Os dados foram coletados pelo Questionário de Atividades de Autocuidado com o Diabetes, antes e após as intervenções. Resultados: Participaram do estudo 55 pessoas. Após as intervenções, o item que obteve maior diferença para uma melhor adesão ao autocuidado foi “examinar dentro do calçado antes de calçá-los”, com delta de 3,29 dias na semana, nível analítico. O pior foi “tomar as injeções de insulina conforme recomendado”, com delta de 0,00 dias na semana, nível básico. Conclusão: As intervenções educativas apresentaram efeito positivo na adesão ao autocuidado e letramento funcional em saúde. |
Abstract: | Objective: To evaluate the effect of educational intervention in the adherence to self-care activities and functional health literacy and numeracy in people with type 2 diabetes mellitus. Methods: This was a quasi-experimental study conducted in two units of the Brazilian Family Health Strategy, involving people with diabetes. Educational interventions occurred in three meetings, weekly, lasting 60 minutes on average. Data were collected using the Questionário de Autocuidado com o Diabetes, before and after the interventions. Results: 55 people participated in the study. After the interventions, the greatest difference for a better adherence to self-care was the item “inspecting the inside of the shoes before putting them on”, with 3.29 days in the week delta at analytical level. The worst was “taking insulin shots as recommended”, with 0.00 days a week delta at basic level. Conclusion: Educational interventions had a positive effect on adherence to self-care and functional literacy in health. |
Abstract in Spanish: | Objetivo: Evaluar el resultado de una intervención educativa en la adhesión a las actividades de autocuidado y de literacidad funcional en salud en el dominio de numeración en individuos con diabetes mellitus tipo 2. Método: Estudio casi experimental realizado en dos unidades de estrategia de salud de la familia, del cual participaron individuos con diabetes. Las intervenciones educativas se realizaron durante tres encuentros semanales, con una duración media de 60 minutos cada una. Los datos fueron recolectados mediante el Cuestionario de Actividades de Autocuidado con la Diabetes, antes y después de las intervenciones. Resultados: Participaron del estudio 55 individuos. Después de las intervenciones, el ítem con mayor diferencia en la mejor adhesión al autocuidado fue “examinar el calzado antes de ponerlo”, con el delta de 3,29 días a la semana, nivel analítico. El peor fue “aplicar las inyecciones de insulina según lo recomendado”, con el delta de 0,00 días a la semana, nivel básico. Conclusión: Las intervenciones educativas tuvieron un efecto positivo en la adhesión al autocuidado y la literacidad en salud. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45667 |
ISSN: | Print 0034-7167 On-line 1984-0446 |
Appears in Collections: | DENF - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019_art_nsmoura.pdf | 503,64 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.