Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/39953
Type: | Artigo de Evento |
Title: | Os símbolos presentes na jornada da heroína empreendida pela Princesa Moana/Ofelia em El Laberinto Del Fauno |
Authors: | Câmara, Yls Rabelo Câmara, Yzy Maria Rabelo |
Keywords: | Jornada da Heroína;Símbolos;El labirinto del fauno |
Issue Date: | 2018 |
Citation: | CÂMARA, Yls Rabelo; CÂMARA, Yzy Maria Rabelo. Os símbolos presentes na jornada da heroína empreendida pela Princesa Moana/Ofelia em El Laberinto Del Fauno. In: INTERDISCIPLINAR DE ESTUDOS LITERÁRIOS, 15., 21 a 23 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): UFC, 2018. p. 112-123. |
Abstract: | El laberinto del fauno (2006), a film whose script was written and directed by Guillermo del Toro, condenses elements that represent the heroine's journey defended by Sacred Feminine theorists such as Pinkola (1992) and Murdock (1990), in the form of an initiatory journey of the character Princess Moana/Ofelia, the protagonist, and falls within the work perspective of ST04 - Literature, Culture, Religion and imaginaries: the myth and other knowledge, of the XV Interdisciplinary Meeting of Literary Studies, realized by Universidade Federal do Ceará between November 21 and 23, 2018. In El laberinto del fauno, the symbols go beyond those merely patent to delve into mysterious and mystically deeper meanings that lead the viewer to (re) visit ancient mythologies, religions, and knowledge. Here, we highlight here ten of these surreptitious symbols linked to interpretations that run away from the lines between the lines. For this, we have, in this bibliographic review, the theoretical contribution of scholars such as Câmara (2009, 2016), Ramos (2006) and Sá (2012), among others. We conclude that the work in question is not, as its title may lead us to suppose at first, a fairy tale aimed at the children's audience, but a fairy tale for adults, whose core orbits around the Fantastic Realism, the Sacred Feminine and the symbols that represent them. It is, in short, an invitation so that, as the Heroine Journey incites us, we turn inwards and, from this perspective, analyze it. |
Abstract in Spanish: | El laberinto del fauno (2006), filme cujo roteiro foi escrito e dirigido por Guillermo del Toro, condensa elementos que representam a jornada da heroína defendida por teóricas do Sagrado Feminino como Pinkola (1992) e Murdock (1990), na forma de viagem iniciática da personagem Princesa Moana/Ofelia, a protagonista, e se enquadra na perspectiva de trabalho do ST04 - Literatura, Cultura, Religião e imaginários: o mito e outros saberes, do XV Encontro Interdisciplinar de Estudos Literários, realizado pela Universidade Federal do Ceará, entre os dias 21 e 23 de novembro de 2018. Em El laberinto del fauno, os símbolos vão além dos meramente patentes para mergulhar em significados anímica e misticamente mais profundos, que levam o espectador a (re) visitar mitologias, religiões e saberes antigos. Destarte, destacamos aqui dez desses símbolos sub-reptícios ligados a interpretações que fogem das linhas para as entrelinhas. Para tanto, contamos, nessa revisão bibliográfica, com o aporte teórico de estudiosos como Câmara (2009, 2016), Ramos (2006) e Sá (2012), dentre outros. Concluímos que a obra em questão não é, como seu título pode nos levar a supor a princípio, um conto de fadas voltado para o público infantil, mas um conto de fadas para adultos, cujo cerne orbita em torno do Realismo Fantástico, do Sagrado Feminino e dos símbolos que os representam. É, em suma, um convite para que, tal como nos incita a Jornada da Heroína, nos voltemos para dentro e, desta perspectiva, o analisemos. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39953 |
ISSN: | 2179 4154 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | PPGLE - Trabalhos apresentados em eventos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_eve_yrcamara.pdf | 2,98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.