Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/39859
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras |
Title in English: | Being a teacher: socioemotional competences mediation in pre-service teaching in Languages and Literature |
Authors: | Fuza, Ângela Francine Campos, Daniela Silva Costa |
Keywords: | Competências socioemocionais;Estágio supervisionado;Letras |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Revista Entrepalavras |
Citation: | FUZA, Ângela Francine; CAMPOS, Daniela Silva Costa. SER professor: mediação de competências socioemocionais no Estágio Supervisionado em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 181-203, out./dez. 2018. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este estudo objetiva compreender a interferência dos aspectos socioemocionais dos alunos no enfrentamento das regências no Estágio Supervisionado II do curso de Letras de uma universidade pública, a fim de verificar se a reflexão e a partilha desses aspectos auxiliam na construção de uma identidade docente. Para isso, foi desenvolvido projeto de extensão, envolvendo duas disciplinas: Estágio Supervisionado II e Psicologia, elaborando-se e aplicando-se instrumentos de coleta de dados, como questionário. O estudo situa-se no campo da Linguística Aplicada, por articular campos do saber, configurando-se como um estudo de caso que busca descrever a implantação e a avaliação de algumas intervenções como uma iniciativa inter/ transdisciplinar sobre um tema cuja pesquisa ainda é incipiente no Brasil: a formação de professores nas licenciaturas em competências socioemocionais. Os resultados apontam a interferência dos aspectos socioemocionais no enfrentamento do percurso do Estágio II, que se inicia antes da realização das regências. A contribuição para a construção da identidade docente pôde ser verificada tanto no que diz respeito ao reconhecimento de competências socioemocionais na descrição de suas próprias identidades profissionais, quanto no despertar do desejo de alguns alunos pela profissão durante o Estágio. Reforça-se, assim, a importância de tratar a temática na formação inicial dos professores. |
Abstract: | This study aims at understanding students’ socioemotional aspects influence towards facing pre-service teaching from a teacher education program at a public university, in order to see whether both the reflection and the sharing of such aspects contribute to building up some teacher identity. For this purpose, an extension project was designed, concerning two undergraduate disciplinary courses: Pre-service Teaching II, and Psychology, by devising and applying data-collection questionnaires. The study is within the scope of Applied Linguistics, for it articulates fields of knowledge. It also figures as a case study that seeks to describe the implementation and assessment of some interventions as an inter/transdisciplinary attitude about a theme whose research is still incipient in Brazil: teacher training in teaching education programs in terms of socioemotional competences. Results indicate socioemotional aspects influence in facing the pre-service teaching journey, which begins earlier than the practice itself. The contribution for teacher identity development could be seen not only in the acknowledgement of socioemotional competences in the description of the pre-service teachers’ own professional identities, but also in some student-teachers’ awakening of a desire for the profession during their pre-service experience. It thereby reinforces the importance of tackling the issue in initial teacher education programs. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39859 |
ISSN: | 2237-6321 |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DLV - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018_art_affuzadsccampos.pdf | 191,92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.