Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/33215
Type: Artigo de Periódico
Title: Espírito olímpico em sala de aula: relato de uma experiência de ensino de Língua Portuguesa
Title in English: Olympic spirit in the classroom: a report on a Portuguese class experience
Authors: Matte, Marine Laísa
Ernzen, Rosana Beatriz
Keywords: Pedagogia de projetos;Espírito olímpico;OCA;Rio 2016
Issue Date: 2017
Publisher: Revista Entrepalavras
Citation: Matte, M. L.; Ernzen, R. B. (2017)
Abstract in Brazilian Portuguese: Este relato é fruto de uma prática de ensino de Língua Portuguesa pautada no conceito de pedagogia de projetos. As aulas foram ministradas em uma turma de 8º ano do Ensino Fundamental e tiveram como temática o espírito olímpico presente nas competições OCA (Olimpíada do Colégio de Aplicação da UFRGS) e Rio 2016. A partir da problematização da temática, realizamos tarefas centradas no objeto texto, abordando recursos linguísticos relevantes para a compreensão dos gêneros trabalhados em sala de aula. Como produto final, propomos uma produção escrita que sistematizou as discussões realizadas ao longo dos doze encontros que constituíram nossa prática docente.
Abstract: This report is a result of a Portuguese teaching experience based on the concept of project-based learning. The classes occurred in a group from the ninth year of elementary school in a public school. The main theme of the project was the olympic spirit in regards to two sport events: OCA (Olimpíada do Colégio de Aplicação da UFRGS) and Rio 2016. Based on the problematization about the theme, we created some tasks which had the text as a core object by covering relevant linguistic resources for the comprehension of genres worked in class. For the final product, we proposed a written production that systematized the discussions made throughout the twelve meetings that were part of our teaching practice.
Description: MATTE, Marine Laísa; ERNZEN, Rosana Beatriz. Espírito olímpico em sala de aula: relato de uma experiência de ensino de Língua Portuguesa. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 7, n. 2, p. 638-656, ago./dez. 2017.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/33215
ISSN: 2237-6321 (online)
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DLV - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_art_mlmatterbernzen.pdf510,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.