Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/32640
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Problematizações constituintes da juventude estudantil contemporânea |
Title in English: | Constituents problematizations of contemporary student youth |
Authors: | Fernandes, Dorgival Gonçalves |
Keywords: | Jovens estudantes;Discurso acadêmico;Escola;Processos de constituição;Michel Foucault |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Revista Dialectus |
Citation: | Fernandes, D. G. (2017) |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Neste artigo, a partir de mapeamento sobre a produção acadêmica acerca da juventude estudantil brasileira na contemporaneidade publicada em periódicos nacionais, buscamos compreender o processo de constituição da juventude estudantil por meio do discurso acadêmico. Em tal discurso, majoritariamente referente a estudantes de escolas públicas, analisamos os temas e as problematizações enunciados sobre a juventude estudantil, entendendo, a partir do pensamento de Michel Foucault, que a prática discursiva constitui o objeto sobre o qual fala. Os temas enunciados e problematizados pelo discurso acadêmico na constituição da juventude estudantil como condição e lugar de sujeito, são: Juventude, escola e escolarização; Juventude, educação e mídias; Juventude, educação e trabalho; Juventude e educação não-formal; Juventude, educação e violência; Educação e jovens em conflito com a lei; Juventude, educação e sexualidade e Educação e protagonismo juvenil. Tais temas, no processo de constituição referido são postos no discurso acadêmico em situação de complementaridade e interdependência. Segundo os discursos analisados, a juventude estudantil é constituída a partir de um lugar de sujeito inferiorizado na escola, e nesta, luta pela conquista de respeito e autonomia enquanto sujeito discente, pelo reconhecimento das suas necessidades e demandas específicas no que se refere à aprendizagem escolar, bem como pela valorização da cultura juvenil e da sua condição de jovem nessa instituição. Para a maioria dos jovens estudantes, a escola se configura como lugar de tensão e conflitos. Assim, a constituição da juventude estudantil é pautada por tensão e conflitos, principalmente quanto à disciplinarização imposta pela escola e a autonomia desejada pelos jovens estudantes. |
Abstract: | In this article, from mapping of the academic production about the Brazilian student youth in contemporary published in national journals, we aim to understand the formation process of student youth through academic discourse. In this discourse, mostly related to public school students, we analyze the listed issues and questioning about the student youth, understanding, from the thinking of Michel Foucault, that the discursive practice constitutes the object of this own speech. The themes enunciated and problematized by the academic discourse in the constitution of the student youth as condition and place of subject, are: Youth, school and schooling; Youth, education and media; Youth, education and work; Youth and non-formal education; Youth, education and violence; Education and youth in conflict with the law; Youth, education and sexuality and Education and youth protagonism. Such themes, in the process of constitution referred to are placed in the academic discourse in a situation of complementarity and interdependence. According to the analyzed speeches, the student youth is constituted since a place of lessen subject at school, and in there, struggle for respect and autonomy as fellow students, for the recognition of their specific needs and demands in regard to school learning, as well as to the appreciation of youth culture and their young condition in that institution. For most young students, the school is set up as a place of tension and conflict. Therefore, the formation of student youth is marked by tension and conflicts, especially regarding the disciplining imposed by the school and the desired autonomy among students. |
Description: | FERNANDES, Dorgival Gonçalves. Problematizações constituintes da juventude estudantil contemporânea. Revista Dialectus, Fortaleza, v. 4, n. 11, p. 29-49, ago./dez. 2017. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32640 |
ISSN: | 2317-2010 (online) |
Appears in Collections: | PPGFILO - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2017_art_dgfernandes.pdf | 451,87 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.