Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/29891
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Excesso de peso e equilíbrio de escolares: estudo de caso controle |
Title in English: | Overweight and balance in school children: case control study |
Authors: | Cardoso, Lukas de Paula Pereira, Karina Bertoncello, Dernival Castro, Shamyr Sulyvan de Fonseca, Luiza Lara Moreira Walsh, Isabel Aparecida Porcatti de |
Keywords: | Índice de Massa Corporal;Equilíbrio Postural;Criança |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Journal of Infection and Public Health |
Citation: | CARDOSO, L. P. et al. Excesso de peso e equilíbrio de escolares: estudo de caso controle. Journal of Physical Education, v. 28, e2827, 2017. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | O objetivo do estudo foi avaliar a influência do índice de massa corporal no equilíbrio de escolares. Estudo de caso controle em que participaram 128 escolares de seis a nove anos, divididos em grupo caso (excesso de peso) e controle (eutróficos), cada um com 64 pessoas. Na avaliação de equilíbrio estático e dinâmico foi utilizada a Bateria Psicomotora. O IMC foi utilizado como indicador do estado nutricional. Para a análise estatística usou-se números absolutos, frequências e porcentagens, e na o teste de Qui Quadrado para comparação entre os grupos, com nível de significância de 5%. A maioria dos escolares apresenta melhor perfil psicomotor para o fator equilíbrio dinâmico do que no estático. A massa corporal dos escolares influenciou apenas na subtarefa de ficar na ponta dos pés no equilíbrio estático. |
Abstract: | The aim of this study was to evaluate the influence of body mass index in the postural balance of school children. Casecontrol study involving 128 students from six to nine years, divided in the case (over weight) and control (eutrophic) groups, each with 64 people. Evaluation of static and dynamic balance was accessed by Fonseca´s Psychomotor Battery; body mass was calculated by BMI. Statistical analysis was done by simple frequencies, relative, absolute numbers and the chi-square test, with significance of 5%. Most of the students performs better in dynamic equilibrium than in the static. Significant differences were found only for the subtask of standing tiptoe in static equilibrium (p<.05), with no significant differences in other variables. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/29891 |
ISSN: | 2448-2455 |
Appears in Collections: | PPGSP - Artigo publicado em revista científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2017_art_lpcardoso.pdf | 206,68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.