Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/2875
Type: | Dissertação |
Title: | As letras da lei x As leis das letras: exames de capacidade profissional e a instrução pública na Província do Ceará (1856-1888) |
Title in English: | The letters of the law X The laws of the letters: exams of professional capacity and the public instruction of the Province Ceará (1856-1888) |
Authors: | Dantas, Elza Alves |
Advisor: | Furtado Filho, João Ernani |
Keywords: | Instrução Pública;Exames;Século XIX;Public Instruction;Exams;XIX Century;Ensino primário - Ceará - 1856-1888;Ambiente escolar - Ceará - 1856-1888;Professores de ensino primário - Ceará - 1856-1888 |
Issue Date: | 2010 |
Citation: | DANTAS, Elza Alves. As letras da lei x as leis das letras: exames de capacidade profissional e a instrução pública na Província do Ceará (1856-1888). 2010. 141 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Ceará, Departamento de História, Programa de Pós-Graduação em História Social, Fortaleza-CE, 2010. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | As letras da lei x a lei das letras: Exames de Capacidade Profissional e a Instrução Pública na Província do Ceará (1856-1888). Este trabalho investiga, a partir dos exames de Capacidade Profissional, diversas temáticas pertinentes ao ensino primário. Iniciando por compreender o próprio ensino primário, seus mestres bem como os meandros do processo de seleção do magistério público. Discutindo a construção dos conteúdos e as formas como os mestres se expressavam em seus exames. Ressaltando problemáticas da escrita da História no século XIX, o ensino em sua relação com as esferas da moral e religião, bem como os castigos no ambiente escolar. |
Abstract: | This work investigates, through the exams of Professional Capacity, different subject matters relevant to primary teaching. It has been begun for understanding the primary teaching, the teachers and the ways of the process of selection of the public teaching. It has discussing the construction of the contents as the forms as the teachers expressed themselves in their exams. It has pointed the problems out of the writing of the History in the XIX century, the teaching in your relation with sphere of moral and religion, and the punishment of the school. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2875 |
Appears in Collections: | PPGH - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2010_dis_eadantas.pdf | 2,8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.