Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/26045
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Slam francês e cantoria nordestina: voz, corpo e poesia |
Title in English: | French slam and Northeastern “cantoria”: voice, body and poetry |
Authors: | Kunz, Martine Suzanne |
Keywords: | Performance;Slam;Cantoria |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Caligrama |
Citation: | OLIVEIRA, Roberto Arruda de. Motivações mítico-históricas da Bucólica IV de Virgílio. Calíope, Rio de janeiro, v. 11, p. 112-127, 2003. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este texto tem como objetivo fazer um estudo comparativo entre duas modalidades poéticas marcadas pela oralidade e a performance: o torneio de slam tal como é praticado na França e a cantoria, poesia improvisada sob a forma de duelo verbal entre dois cantadores, tal como se apresenta no Nordeste do Brasil. A partir da observação in loco das duas artes performativas e do aporte crítico de Zumthor (“espetacularização” da literatura), a análise propõe uma leitura possível da relação estabelecida por cada performance entre voz, corpo e público. |
Abstract: | This paper presents a comparative study between two poetic forms marked by orality and performance: the tournament of slam the same way it is practiced in France and the cantoria, improvised poetry as a verbal duel between two cantadores as it is observed in the Northeast of Brazil. Based on observation in loco of the two performing arts and Zumthor’s literary criticism («spectacularisation process»), the study proposes a possible lecture of the established relation in each performance among voice, body and audience. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26045 |
ISSN: | 2238-3824 (online) 0103-2178 (impressa) |
Access Rights: | Acesso Aberto |
Appears in Collections: | DLE - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2016_art_mskunz.pdf | 254,16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.