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Type: Artigo de Periódico
Title: Quality of care provided to the hospitalized child from the perspective of the companion
Other Titles: Qualidade da assistência à criança hospitalizada sob a ótica do acompanhante
Authors: Medeiros, Ylana Karine Fonseca de
Mororó, Deborah Dinorah de Sá
Pinto, Juliana Teixeira Jales Menescal
Rocha, Nadja de Sá Pinto Dantas
Fonseca, Gleiciane da Silva
Keywords: Health Evaluation;Quality of Health Care;Satisfação do Paciente
Issue Date: Jul-2017
Publisher: Rev. Rene
Citation: MEDEIROS, Y. K. F. et al. Quality of care provided to the hospitalized child from the perspective of the companion. Rev. Rene, Fortaleza, v. 18, n. 4, p. 499-506, jul./ago. 2017.
Abstract in Brazilian Portuguese: Objetivo: avaliar a satisfação do acompanhante quanto à qualidade da assistência à criança hospitalizada. Métodos: estudo avaliativo, realizado numa unidade de internação pediátrica de um Hospital Universitário. Setenta acompanhantes de crianças internadas atenderam aos critérios de inclusão e responderam ao instrumento de coleta de dados, composto por um formulário com informações socioeconômicas e outro adaptado de satisfação dos usuários do Programa Nacional de Avaliação dos Serviços de Saúde. Resultados: 45,7% relataram relativa demora no atendimento durante a internação da criança. Houve satisfação com o repasse de informações sobre o paciente (88,6%) e com o tempo de visita (75,7%), limpeza dos ambientes (75,7%), porém 65,7% não sabiam onde fazer reclamações ou sugestões e 44,3% desconheciam o nome do profissional que atendera seu filho. Conclusão: no geral, evidenciou-se a satisfação dos acompanhantes quanto à qualidade da assistência à criança internada, destacando-se oportunidades de melhoria referentes aos direitos dos usuários.
Abstract: Objective: to assess the companion’s satisfaction with the quality of care provided to the hospitalized child. Methods: this is an evaluative study, carried out in a pediatric hospitalization unit of a University Hospital. Seventy companions of hospitalized children met the inclusion criteria and answered to the data collection instrument, composed of a form with socioeconomic information and another adapted to assess user satisfaction from the National Health Services Evaluation Program. Results: 45.7% reported some delay in care during the child’s hospitalization. There was satisfaction with the communication of information about the patient (88.6%), visit time (75.7%), cleaning of the environments (75.7%), but 65.7% did not know where to make complaints or suggestions and 44.3% did not know the name of the professional who would see their child. Conclusion: in general, companions’ satisfaction regarding the quality of care for hospitalized children was evidenced, and opportunities for improvement regarding users’ rights were highlighted.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/25391
ISSN: 1517-3852
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