Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/25068
Type: | Dissertação |
Title: | O teorema de Pitágoras: abordagem no cotidiano da educação matemática e suas diversas demonstrações |
Title in English: | The Pythagorean theorem: an everyday approach to mathematics education and its various demonstrations |
Authors: | Silva, Danniel Emanuel Bruno |
Advisor: | Melo, Marcelo Ferreira de |
Keywords: | Teorema de Pitágoras;Educação;Demonstrações;Pythagorean theorem;Education;Statements |
Issue Date: | 2014 |
Citation: | SILVA, Danniel Emanuel Bruno. O teorema de Pitágoras: abordagem no cotidiano da educação matemática e suas diversas demonstrações. 2014. 55 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014. |
Abstract in Brazilian Portuguese: | Este trabalho trata sobre o Teorema de Pitágoras e suas diversas demonstrações, abordando sua importância e como vem sendo apresentado na educação matemática. Apresentaremos um pouco da história de Pitágoras, bem como, sobre o seu teorema, e veremos uma pesquisa sobre a sua importância, e como os alunos recebem essa informação. Falaremos um pouco, sobre como os livros didáticos, tanto do ensino fundamental como no médio, tratam sobre o assunto, e por fim veremos algumas demonstrações sobre este Teorema buscando abrir muito mais o leque de opções para os alunos e professores amantes da matemática. Essas demonstrações fazem parte do acervo reunido por Loomis, que conseguiu apresentar mais de trezentas demonstrações do teorema em uma publicação de 1940. |
Abstract: | This work is about the Pythagorean Theorem and its various statements, addressing its importance and as has been shown in mathematics education. We will present some of the history of Pythagoras, as well as on his theorem, and well see a search on their importance, and how students receive this information. We'll talk a bit about how the textbooks, from elementary school to the middle, deal about it, and finally we will see some statements about this theorem seeking to open a lot more range of options for students and lovers of mathematics teachers. These statements are part of the collection assembled by Loomis, who managed to submit more than three hundred statements of the theorem in a publication of 1940. |
URI: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/25068 |
Appears in Collections: | PROFMAT - Dissertações defendidas na UFC |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2014_dis_debsilva.pdf | 984,97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.