Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/23203
Type: Artigo de Periódico
Title: Alencar: do voyeur audaz ao onírico engenhoso
Authors: Silva, Suelí Oliveira
Keywords: Sensorialismo;Leitor-cúmplice;Jogo imagético;Imaginação
Issue Date: 2008
Publisher: Revista Entrelaces
Citation: SILVA, Suelí Oliveira. Alencar: do voyeur audaz ao onírico engenhoso. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 35-40, ago. 2008.
Abstract in Brazilian Portuguese: Este trabalho objetiva mostrar os artifícios da narrativa de Alencar em “Cinco Minutos”, sua obra de estreia. Desses artifícios, destacamos o astuto voyeur, que é o narrador-personagem, ao capturar o leitor como cúmplice. Portanto, o olhar é o sensor mais importante, associado a outros também eficazes: audição, tato e olfato. Todo o fio condutor do enredo é propiciado por um clima de mistério, através desses sensores, que demonstram um escritor de imaginação engenhosa ao fomentar um forte jogo imagético na trama romanesca.
Abstract: This work aims at showing the subtlety of Alencar’s “Cinco Minutos” (“Five Minutes”), his opening novel. Among many of the artifices which characterize his general literary work, the cunning voyeur should be pointed out as the keenest character who is endowed with the ability of creating a complicity with the reader. His withering look is Alencar’s most important sensory plummet as associated with other vital senses such as: hearing, touch and smell. The intricacy of his plot is created within an atmosphere of mystery trough which these sensorial features evidence Alencar’s ingenious imagination in creating clear-cut images for the romantic framework of his literary pieces.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23203
ISSN: 1980-4571 (online)
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGLE - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2008_art_sosilva.pdf1,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.